Asociaţia Partida Romilor „Pro Europa“ – Centrul Regional
Iaşi a organizat o dezbatere pe tema „Educaţia elevilor romi între ignorare şi
îngrijorare. Impactul segregării şcolare în procesul de incluziune
educaţională“, la eveniment participând reprezentanţi ai mai multor organizaţii
pentru apărarea drepturilor romilor, dar şi reprezentaţi ai romilor din cadrul
Ministerului Educaţiei, de la Consiliul Naţional pentru Combaterea
Discriminării, de la Agenţia Naţională pentru Romi, dar şi reprezentanţi ai
romilor din Botoşani, Galaţi şi Iaşi. În cadrul întâlnirii a participat şi un
reprezentant al Inspectoratului Şcolar. „Nu am ştiut că problema este atât de
gravă pe cât mi-a fost prezentată aici“, a admis reprezentantul ISJ.
Întâlnirea a adus la masa de discuţii reprezentanţi ai mai
multor organizaţii pentru apărarea drepturilor romilor din judeţ, dar şi din
zona Moldovei şi din Bucureşti, care au prezentat problema segregării romilor
în educaţie atât de la nivel naţional, dar şi de la nivel local. Astfel,
conform Deliei Grigore, preşedinta Centrului Rromilor Amare Rromentza, lector
universitar doctor la Universitatea din Bucureşti unde predă etnologie rromani
în cadrul Catedrei de Limbi şi Literaturi Orientale, a menţionat că Iaşul se
numără printre judeţele cu cele mai mari probleme în ceea ce priveşte
segregarea romilor, fiind propus un proiect pilot pentru trei judeţe din ţară,
printre care şi Iaşul, în care să fie introdusă o metodologie de către
Ministerul Educaţiei prin care să se împiedice fenomenele de segregare.
Pe lângă statisticile şi datele prezentate în cadrul
întâlnirii, statistici care arată că cea mai discriminată şi pasibilă
segregării în România este comunitatea de romi, în cadrul întâlnirii de ieri au
fost prezentate şi cazuri concrete de la nivelul judeţului. Astfel, deşi ISJ
Iaşi şi Şcoala „Bogdan Petriceicu Haşdeu“ au fost amendate recent de Consiliul
Naţional pentru Combaterea Discriminării pentru o sesizare depusă în 2016
pentru segregarea rasială a copiilor de etnie romă, Inspectoratul Şcolar a fost
acuzat ieri că nu a luat măsuri pentru ca astfel de fenomente să nu mai apară
în şcolile din judeţ.
În cadrul Şcolii „Haşdeu“ majoritatea elevilor de etnie romă înscrişi la acea unitate de învăţământ au fost repartizaţi într-un singur corp de clădire, reprezentanţii romilor prezentând în cursul întâlnirii de ieri că astfel de fenomente încă au loc în şcolile din Iaşi. Astfel, a fost adus exemplul Şcolii „Ion Neculce“ din Iaşi, aflată la doar câteva sute de metri de Şcoala „Titu Maiorescu“. Astfel, la „Ion Neculce“ sunt înscrişi preponderent elevi de etnie romă, în anumite cazuri clasele fiind subdimensionate, cu 13-15 elevi, pe când la „Titu Maiorescu“ clasele au depăşit efectivul de elevi sau s-au creat clase noi. Mai mult, un etaj de la „Ion Neculce“ este folosit în acest moment de elevi din învăţământul primar de la „Maiorescu“, reprezentanţii comunităţii rome din Iaşi afirmând că s-a ales inclusiv ca elevii romi să aibă pauze la ore diferite pentru a nu interacţiona cu ceilalţi elevi.
Inspectorul şcolar pentru Management insituţional din cadrul
ISJ Iaşi, Cristinel Iordăchioaia, prezent la întâlnire, a recunoscut că „nu am
ştiut că problema este atât de gravă“.
Inspectorul Iordăchioaia este unul dintre cei care au ajuns
la Şcoala Dagâţa, unde a fost indicat recent un caz de discriminare, dar şi
faptul că există două exemple de segregare. Mai exact, există două clase de a
V-a şi două clase a VII-a, fiecare având fie doar elevi din centrul comunei,
fie doar elevi de etnie romă şi din satele învecinate. La finalul anchetei de
la Dagâţa, autorităţile şcolare au ajuns la concluzia că nu este vorba de
discriminare. În cadrul întâlnirii de ieri, inspectorul şcolar a afirmat faptul
că va prezenta pe larg problema inspectorului general şi că vor fi luate măsuri
pentru eliminarea unor astfel de cazuri de segregare.
El a menţionat şi faptul că „nu am simţit că la nivelul
judeţului Iaşi segregarea sau problema romilor ar fi atât de gravă cum am aflat
astăzi în prima etapă a dezbaterii. Întotodeauna , vrând-nevrând, am colaborat
cu toţi directorii şcolilor în care învaţă elevi de etnie romă, am tratat cu
celeritate maximă problemele romilor, am avut o bună colaborare cu doamna
Motaş, fost inspector pentru problemele romilor în cadrul ISJ Iaşi, dar şi cu
domnul Viorel Motaş. Acesta mi s-a destăinuit, ca unui coleg, la începutul
acestui an, că există o problemă mai gravă legată de segregarea romilor la
nivelul judeţului Iaşi. Am discutat, am încercat să vedem care sunt cauzele şi
cum s-ar putea diminua acestea. Am avut puncte de vedere diferite, dar sunt
convins că Inspectoratul Şcolar, şi vreau şi dumneavoastră să credeţi, va face
tot posibilul ca problema aceasta a segregării să se diminueze cât mai mult şi
chiar să fie eradicată“, a menţionat inspectorul.
De asemenea, prezent la întâlnire, Constantin Blănaru,
subprefect al judeţului, a menţionat că se va asigura ca toate problemele
legate de segregare să fie ascultate de către instituţiile abilitate.
Sursa: ziaruldeiasi.ro