Peste 85% din numărul operaţiunilor de plată frauduloase iniţiate cu cardul la distanţă, în semestrul I al anului 2021, au fost efectuate prin furtul datelor de pe card de către atacator, potrivit raportului anual al Băncii Naţionale a României (BNR).
„Din totalul operaţiunilor de plată frauduloase iniţiate cu cardul la distanţă în semestrul I al anului 2021, 85,03% din numărul acestora au fost efectuate prin furtul datelor de pe card de către atacator. În ceea ce priveşte operaţiunile cu card iniţiate la terminale fizice de tip ATM şi POS, 55,27% s-au realizat ca urmare a furtului/pierderii cardului”, se menţionează în raportul BNR.
De asemenea, la nivelul operaţiunilor de plată de tipul transferului de credit, cele iniţiate prin canale electronice prezintă o rată de fraudă mai mare faţă de cele iniţiate prin canale de plată non-electronice.
În semestrul I al anului 2021, rata fraudelor asociate operaţiunilor de plată de tipul transferului de credit iniţiate prin canale de plată non-electronice a scăzut semnificativ faţă de valoarea aferentă perioadei anterioare, atingând un prag minim de 0,00008% din totalul operaţiunilor de plată de tipul transferului de credit.
Banca Naţională a României a continuat demersurile privind monitorizarea soluţiilor inovatoare dezvoltate de companiile de tip Fintech
în domeniul serviciilor şi instrumentelor de plată şi în cursul anului 2021.
De asemenea, BNR a participat la o serie de întâlniri cu entităţi care dezvoltă sau intenţionează să desfăşoare activităţi în vederea furnizării unor soluţii de inovaţie tehnologică în domeniul plăţilor.
Conform raportului, prin intermediul punctului de contact FinTech Innovation Hub s-au colectat informaţii cu privire la modelele de afaceri vizate de entităţile care au trimis informaţii prin acest canal, în special cu privire la metode inovatoare de plată, încadrate în două tipologii principale de modele de afaceri.
Unul dintre acestea se referă la entităţi care intenţionează să se autorizeze ca instituţii de plată, în vederea prestării în principal a unor servicii de informare cu privire la conturi (AIS) şi/sau servicii de iniţiere a plăţii (PIS) ori ca instituţii emitente de monedă electronică sau instituţii financiare nebancare (aproximativ 86%).
Potrivit BNR, al doilea vizează entităţi care furnizează sau intenţionează să furnizeze servicii tehnice în scopul îmbunătăţirii serviciilor curente oferite clienţilor prin oferirea unor servicii/soluţii inovatoare prestatorilor de servicii de plată, fără a fi exclusă posibilitatea ca în viitor a extinderii domeniului de activitate, care să necesite obţinerea unei autorizaţii (aproximativ 14%).