20 februarie 1856 reprezintă pentru romii din România data
eliberării din sclavie, prin „Legiuirea pentru emancipaţia tuturor ţiganilor
din Principatul Românesc”, act normativ promulgat de domnitorul Barbu Ştirbei,
pe baza unui text întocmit de Petre Mavrogheni şi Mihail Kogălniceanu.
Robii erau proprietatea stăpânului, care dispunea de ei ca
de orice alt bun, putând să îi cumpere sau să îi vândă, să-i dăruiască, să-i
lase moștenire, precum si dreptul de a fi despăgubit dacă era lipsit de bunul
lui (Codul penal al anului 1818 din Țara Românească preciza că „Toți țiganii
sunt născuți robi” și că „Țiganii fără stăpân sunt proprietatea statului”). Mărturia
lor nu avea valoare juridică și puteau fi pedepsiți fără judecată.
A poseda robi era privilegiul unor instituții (robi
domnești, robi mănăstirești), sau a unor persoane din aristocrație (robi
boierești, robi moșierești) dar nu a oricărui particular, chiar înstărit.
Cu acordul stăpânului, robii se puteau căsători între ei și
își puteau crește copiii împreună, dar dacă soții aveau doi stăpâni diferiți,
copiii lor, odată în stare de a munci, erau împărțiți în mod egal între cei doi
stăpâni; copiii născuți dintr-o roabă cu stăpânul sau cu un om liber, sau
dintr-un rob cu stăpâna sau cu o femeie liberă, erau prin naștere robi și
aparțineau stapânului atâta vreme cât acesta nu lua altă decizie.
Potrivit unor cercetători, „rob, roabă, robie” nu sunt
altceva decât termenii românești pentru „sclav, sclavă, sclavie” și nu redau
situații sau realități diferite.
În cazurile stabilite de lege, robii se puteau răscumpăra pe
ei înșiși, dar practic, condițiile și banii sau bunurile necesare erau rareori
întrunite.
În secolul al XIX-lea, generațiile de tineri români
instruiți în vestul Europei adoptă concepțiile progresiste occidentale. Se
creează astfel un puternic val antisclavagist şi este desființată robia romilor
la jumătatea secolului al XIX-lea, ca o consecință a campaniei purtate de
tinerii revoluționari care au adoptat ideile liberale ale iluminismului.
În programul progresist al Revoluției din 1848 se cerea dezrobirea țiganilor. Aarhimandritul Iosafat Snagoveanul, luând parte la această revoluție, a fost ales membru în Comisia pentru dezrobirea țiganilor, împreună cu Cezar Bolliac și Petrache Poenaru, fapt pentru care a fost exilat din Țara Românească, ajungând la Paris, unde a înființat prima capelă românească, în anul 1853. A murit în exil, departe de țară și de romii pe care-i prețuia.
Înfrângerea Revoluției din anul 1848 a însemnat apusul
procesului de eliberare a romilor. Bucuria izbăvirii a durat prea puțin.
După aproape 8 ani, la 20 februarie 1856 a fost votată
„Legiuirea pentru emanciparea tuturor țiganilor din Principatul Țării
Românești“. Va fi desființată robia țiganilor particulari, dându-se drept
despăgubire 10 galbeni pentru fiecare țigan, din Casa fondului de despăgubire.
Erau obligați să se statornicească, iar nomazii să se așeze în satele unde
doresc, cu obligația de a avea locuințe și gospodării proprii.
Votarea celor două legi, în anul 1855 în Moldova și în 1856
în Țara Românească, va constitui practic cea din urmă etapă a dezrobirii romilor,
fiind prima mare reformă socială, când cetățenii aceleași țări aveau aceleași
drepturi, fără nici o discriminare.