Două dintre şcolile cu cele mai mari rate de abandon şcolar din judeţul Vrancea, Liceul Tehnologic „Eremia Grigorescu” din Mărăşeşti şi Şcoala Gimnazială Homocea, nu au reuşit să depună proiecte pentru finanţare în cadrul Programului Naţional pentru Reducerea Abandonului Şcolar (PNRAS).
La Liceul Tehnologic „Eremia Grigorescu” din Mărăşeşti, proiectul nu a fost depus din cauza unor corecturi care nu au putut fi făcute la timp.
„Liceul nostru e fruntaş în judeţ la abandon şcolar. Din păcate, degeaba am făcut teoria, că la practică nu am reuşit să finalizăm. Am încărcat tot ce a trebuit încărcat, dar când am făcut verificarea documentelor, am descoperit că avem de făcut foarte multe corecturi. De exemplu, pusesem mai mult pentru digitalizare, deşi noi chiar aveam nevoie, nu am putut pune ‘Masă caldă’, pentru că deja există acest program în şcoală şi a trebuit să renunţăm la el. Au fost mai multe. Documentele încărcate nu s-au salvat şi a trebuit să rescriem totul, de la început. Îmi pare rău că nu am dat dinainte finalizare, fără să mai verificăm. Dar ne vom înscrie la runda a doua, nu deznădăjduim”, a declarat, pentru AGERPRES, directorul Liceul Tehnologic „Eremia Grigorescu” din Mărăşeşti, Lavinia Anghel.
Şi în cazul Şcolii Gimnaziale Homocea, proiectul, deşi a fost pregătit inclusiv cu consultanţă de specialitate, în cele din urmă nu a fost depus.
„Eu am înscris şcoala în acest proiect, între timp nu am mai luat concursul şi nu voi mai fi directorul şcolii. Domnul director adjunct, care a luat concursul şi va fi viitorul director, a zis că se ocupă de proiect. Nu cred că nu ar fi vrut să îl depună, dar fiind la început, probabil a fost mai greu. Iar eu am avut şi ceva probleme de sănătate în săptămâna aceea. Mi-a părut rău când am auzit că nu s-a depus proiectul”, a declarat, pentru AGERPRES, directorul Şcolii Gimnaziale Homocea, Maura Iacob.
Potrivit acesteia, în anul şcolar trecut peste 70 de elevi au abandonat şcoala, majoritatea plecând cu părinţii în străinătate.
„Peste 70 de elevi au abandonat şcoala de la începutul anului. Problema la noi este că majoritatea pleacă în străinătate cu părinţii, nu mai sunt la noi în localitate şi nu avem cum să îi recuperăm. Unii se mai întorc în ţară, dar prea puţini vor să continue cursurile şcolare, pentru că nu pun foarte mare accent pe şcoală”, a fost de părere Maura Iacob.
În total, 22 de unităţi şcolare din judeţ vor primi sume cuprinse între 140.000 şi 200.000 de euro în prima etapă a PNRAS şi vor trebui să implementeze, în următorii trei ani, programe privind reducerea abandonului şcolar.
Potrivit reprezentanţilor Inspectoratului Şcolar Judeţean Vrancea, în judeţ, rata de abandon şcolar a fost, în anul şcolar 2020 – 2021, de aproape 2% în învăţământul primar şi gimnazial, de 1,24% în învăţământul liceal şi de peste 7% la nivelul învăţământului profesional. Astfel, anul trecut, 228 de elevi din învăţământul primar şi 282 de elevi din învăţământul gimnazial au abandonat şcoala. De asemenea, 132 de liceeni şi 91 de elevi din învăţământul profesional au abandonat cursurile pe parcursul anului şcolar trecut.
Şcolile care nu au depus proiecte pentru diminuarea abandonului şcolar sau ale căror proiecte nu au primit finanţare vor putea face acest lucru anul viitor, în a doua etapă a programului.
PNRAS se adresează elevilor aflaţi în risc de abandon, în special elevi aparţinând grupurilor vulnerabile, elevi aparţinând minorităţii rome, elevi din mediul rural şi urban mic, elevi cu dizabilităţi sau cerinţe educaţionale speciale, elevi din comunităţi dezavantajate economic, copii în risc de excluziune socială pe fondul sărăciei, lipsa locuinţei, familie monoparentală, familii dezorganizate, elevi expuşi altor riscuri sociale.