Social News

Un român din doi nu îşi permite să economisească, din cauza inflaţiei

Aproape jumătate dintre români (48%) nu îşi mai permit să economisească, din cauza inflaţiei, iar unul din cinci este atent la cumpărăturile efectuate, urmăreşte reducerile şi menţine evidenţa veniturilor şi cheltuielilor în mod regulat pentru a se bucura de stabilitate financiară, potrivit unui studiu realizat recent de Ipsos pentru ING Bank.

În acest context, doar 11% dintre români pun mai mulţi bani deoparte pentru a face faţă unui viitor mai scump, semnalat deja de numeroasele creşteri de preţuri.

Studiul relevă, de asemenea, că doar 24% dintre români sunt interesaţi de educaţia lor financiară şi caută informaţii pe internet, în timp ce 57% apelează foarte rar sau niciodată la experţi sau consultanţi de specialitate pentru a discuta despre situaţia financiară.

Din cauza creşterii preţurilor, 29% dintre români economisesc mai puţin în conturi sau nu mai economisesc deloc, iar un sfert dintre ei declară că şi-au schimbat modul în care strâng sau investesc banii. Aceste cifre sunt confirmate şi de evaluarea Banometru, realizată în perioada ianuarie – iunie 2023, potrivit căreia 39% dintre beneficiarii programului nu au un fond de economisire sau nu economisesc deloc şi nici nu îşi planifică sau măsoară bugetul.

Pe de altă parte, investiţiile în produse financiare şi bunuri materiale nu reprezintă o prioritate pentru mulţi dintre români: 58% dintre cei chestionaţi spun că investesc foarte rar sau deloc în acţiuni/obligaţiuni/fonduri mutuale, dar şi în proprietăţi imobiliare sau obiecte de valoare.

Românii cheltuiesc mai puţin pe haine, restaurante şi călătorii pentru a acoperi creşterea preţurilor, relevă datele studiului. Peste 70% dintre români cheltuiesc mai mult din venitul lor pe alimente/cumpărături zilnice şi energie decât în urmă cu cinci ani, iar peste 65% se aşteaptă să continue să facă acest lucru şi peste cinci ani, potrivit cercetării Ipsos.

Pentru a putea face faţă inflaţiei, 50% spun că au redus cheltuielile pentru articole vestimentare, dar şi pentru restaurante/baruri, în timp ce 48% alocă un buget mai mic pentru călătorii.

Evaluarea Banometru arată că imposibilitatea de a menţine acelaşi stil de viaţă ca urmare a inflaţiei are impact şi din punct de vedere emoţional. Ca rezultat, există un sentiment de frustrare tot mai puternic, dar şi o creştere semnificativă a consumului, mai ales pentru cei cu venituri mai mari. Această nouă tipologie de persoane caută sprijinul specialiştilor pentru a-şi putea rezolva problemele.

Lasă un răspunsAnulează răspunsul

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Tendință

Exit mobile version