Connect with us

Editorial

Şeful IŞJ Bihor trage un semnal de alarmă privind absenteismul la Evaluarea Naţională şi abandonul şcolar în mediul rural

Inspectorul şcolar general al judeţului Bihor, Horea Abrudan, a tras un semnal de alarmă, miercuri, privind numărul mare de elevi din mediul rural care au absentat de la examenul de Evaluare Naţională, precum şi asupra abandonului şcolar, aspecte ce necesită luarea unor măsuri adecvate.

„Dincolo de procentele de promovare, raportându-ne la numărul de elevi prezenţi, contează şi să ne uităm la numărul de absolvenţi. Fie că vorbim de clasa a VIII-a, fie de cei de XII-a. La Evaluarea Naţională, rata de participare a absolvenţilor este de 89%, faţă de o rată de 95% la nivel naţional. Ce se întâmplă cu copiii absenţi la Evaluarea Naţională, în condiţiile în care învăţământul este obligatoriu până la nivel liceal, inclusiv?”, a declarat, în conferinţă de presă, şeful Inspectoratului Şcolar Judeţean (IŞJ).

Aplicând un chestionar directorilor din şcolile cu elevi absenţi la Evaluarea Naţională, şeful IŞJ a aflat că cei mai mulţi, 372, vor să se înscrie la şcoli profesionale, în timp ce 69 au declarat că nu vor continua studiile.

Şeful IŞJ a evidenţiat şi discrepanţele dintre rezultatele slabe obţinute de elevii din mediul rural, comparativ cu cele din urban (50,9% în mediul rural şi 83,51% în urban), şi care sunt determinate de numărul de elevi ce fac parte din categorii dezavantajate (din familii sărace, de etnie romă sau cu puţină educaţie), dar şi cauzate de clasele simultane din mediul rural. Abrudan a afirmat şi la ţară profesorii sunt prea îngăduitori cu elevii lor, fapt relevat de mediile din gimnaziu, comparativ cu cele de la Evaluare.

O altă cauză a rezultatelor slabe din şcolile de la ţară sunt clasele simultane, pe care şeful IŞJ Bihor a încercat, fără succes, să le desfiinţeze, propunând mutarea elevilor la şcoli în centrele de comună sau oraşele apropiate. „Budureasa, Buduslău, Călugări şi atâtea altele au clase simultane. Budureasa, de exemplu, a avut şase elevi înscrişi de clasa a VIII-a, Călugări a avut trei, niciunul promovat.” a precizat Abrudan.

Potrivit acestuia, în anul şcolar 2023-2024, o zecime din elevii romi din Bihor au abandonat şcoala. Concret, în anul şcolar 2022-2023, în afara claselor terminale, în Bihor erau 8.512 elevi romi, iar în următorul an şcolar, 840 au dispărut din unităţile de învăţământ. „Nu am putut controla câţi au plecat în străinătate, dar în ţară nu i-am identificat”, a precizat Abrudan.

Inspectorul şcolar general a afirmat că s-ar impune o concentrare a elevilor spre mediul urban, acolo unde se poate, o monitorizare mult mai atentă a cadrelor didactice, soluţii din partea directorilor pentru a aduce copiii la şcoală, comunicare mult mai bună în interiorul comunităţii, împreună cu alte măsuri de sprijin din partea autorităţilor locale, a direcţiilor sociale din primării.

Deoarece situaţia absenteismului şi a abandonului şcolar se întâlneşte şi în alte judeţe din ţară, şeful IŞJ consideră că instituţiile statului ar trebui să fie cele care să consulte datele statistice la nivel naţional şi împreună cu reprezentanţii cu autoritate în Guvernul României să ia măsuri concrete.

„În urmă cu patru ani, am făcut tot posibilul ca la nivelul Inspectoratului Şcolar să existe o persoană, chiar şi cu jumătate de normă – nu vă spun cu câtă greutate am obţinut acea jumătate de normă! – care să se ocupe exclusiv de minoritatea romă. După aproape doi ani am şi primit o normă pentru inspector de limba romani. Iar eu îi cer în permanenţă colegului meu nu să se ocupe de felul în care este predată limba romani ci să cunoască specificul fiecărei comunităţi şi să încerce să aducă acei copii la şcoală. Cum? Prin activităţi în şcoală, prin suplimentarea numărului de posturi de mediatori şcolari – am făcut şi acest lucru, deşi nu a fost uşor – care merg în comunităţile de romi şi încearcă să-i aducă la şcoală. Constat din datele statistice că încă avem de lucru şi va trebui să intensificăm acţiunile atât cât putem noi, pe legislaţia pe care o avem şi în măsura în care ne permit atribuţiile”, a declarat, pentru Agerpres, Horea Abrudan.

IŞJ Bihor s-a implicat în diferite activităţi specifice, cum ar fi Caravana „Paşi spre succes”, de premiere a elevilor romi, întâlniri la sediul Inspectoratului Şcolar etc.

În judeţul Bihor, sunt 81 de şcoli incluse în Programul de reducere a abandonului şcolar, din care 66 sunt deja, de mai bine de un an, în implementarea proiectului.

Continue Reading
Click to comment

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Tendință