Connect with us

Educatie

Salvaţi Copiii România: Suntem campioni la sărăcia în rândul copiilor, abandonul şcolar şi analfabetismul funcţional

Părăsirea timpurie a şcolii se menţine la un nivel deosebit de ridicat, ceea ce afectează pe termen lung dezvoltarea socială şi economică a României

Salvaţi Copiii România cere de urgenţă corectarea dezastrului financiar din educaţie: suntem campioni la sărăcia în rândul copiilor, abandonul şcolar şi analfabetismul funcţional.

– Procentul copiilor de 14 ani necuprinşi în educaţie este de 11,35% (2,17 media UE), al celor de 15 ani de 16,81% (2,88% în UE), iar în cazul adolescenţilor de 16 ani proporţia este de 19,26% (5% în UE);

– Doar 1,6% dintre copiii sub 2 ani au acces la educaţie timpurie (9,8% media UE), iar procentul ajunge la doar 21,1% în cazul celor care au împlinit 2 ani (35,2% media UE);

– România are nevoie de investiţii considerabile şi urgente în educaţie, procentul de 6% din Produsul Intern Brut fiind, în opinia Organizaţiei Salvaţi Copiii, singura ţintă rezonabilă pentru a respecta dreptul la educaţie echitabilă şi de calitate copiilor noştri.

În România, cuantumul cheltuielilor pentru învăţământ din totalul cheltuielilor publice generale, potrivit INS[i], este de doar 12,1%, în 2020, faţă de 14,1%, în 2019. Alocările bugetare pentru educaţie au fost, în 2019, de 3,16% (versus, 4,7% media UE 27)[ii], fiind cele mai scăzute din întreaga Uniune. Ţara noastră se confruntă cu o intensitate record a sărăciei educaţionale în rândul copiilor , exprimată prin sărăcie (41,5%) şi analfabetism funcţional (43%), şi, cu toate acestea, nivelul alocărilor resurselor financiare rămâne extrem de modest. În schimb, ţări în care aceste probleme nu au nicidecum aceeaşi intensitate prioritizează cu responsabilitate educaţia: Suedia – 7,06%, Belgia – 6,25%, Finlanda – 6,06%, Cipru – 5,24%, Polonia – 4,67%, Slovenia – 4,61% sau chiar Bulgaria – 4,20%. În acest context, Organizaţia Salvaţi Copiii adresează o scrisoare deschisă autorităţilor, prin care atrage atenţia asupra faptului că orice iniţiativă de blocare a investiţiilor bugetare adecvate nevoilor elevilor şi sistemului de învăţământ, prin renunţarea alocării bugetare a 6% din Produsul Intern Brut, ţintă stabilită din 2011 prin art. 8 al Legii educaţiei naţionale şi niciodată respectată, va arunca o altă generaţie de copii în una dintre cele mai injuste forme ale inechităţii din societatea românească, cea din educaţie.

O astfel de decizie, justificată de către Guvernul României prin necesitatea „de a conduce politica fiscal-bugetară în mod prudent”, reprezintă nu doar o poziţie inoportună, mare parte dintre copiii români fiind constrânşi să plătească cu viitorul lor, dar şi ignorarea unor dispoziţii legale în vigoare şi nesocotirea gravă a obligaţiei Guvernului României de a pune în centrul activităţilor sale interesele copiilor.

Continue Reading
Click to comment

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Tendință