Salvaţi Copiii România şi Asociaţia Elevilor din Constanţa solicită introducerea în proiectul de lege privind educaţia naţională a măsurilor de prevenire şi combatere a bullying-ului şi repararea inechităţilor sociale, prin suplimentarea costului standard pentru copiii cu cerinţe educaţionale speciale şi acordarea burselor sociale celor din programul „A Doua Şansă”.
Potrivit unui comunicat al Salvaţi Copiii România, solicitarea se referă la introducerea, în textul Legii educaţiei naţionale, a prevederii ca în fiecare unitate de învăţământ să fie înfiinţat un grup de acţiune anti-bullying cu rolul de prevenire, identificare şi soluţionare a faptelor de bullying.
Pentru ca violenţa în şcoli să fie soluţionată pe termen lung este „imperativă” prezenţa elevilor în consiliile de administraţie ale şcolilor şi consultarea asociaţiilor reprezentative ale elevilor. Totodată, este necesară corectarea, nu adâncirea inechităţilor sociale, prin suplimentarea cu 50% a costului standard pentru copiii cu cerinţe educaţionale speciale şi acordarea de burse sociale şi elevilor care participă în învăţământul cu frecvenţă redusă sau în programele educaţionale de tip „A Doua Şansă”, au transmis reprezentanţii Salvaţi Copiii.
Mai mult, reprezentanţii Salvaţi Copiii solicită introducerea principiului respectării demnităţii copilului.
Conform surselor citate, în această variantă a proiectului de lege lipsesc referirile la climatul şcolar şi grupurile de acţiune anti-bullying, condiţii esenţiale pentru prevenirea şi combaterea bullying-ului.
De asemenea, reprezentanţii Salvaţi Copiii au semnalat că lipseşte prevederea cu privire la obligaţia cadrelor didactice de a semnala cazurile de abuz, neglijare, exploatare şi orice altă formă de violenţă asupra copilului conducerii unităţilor de învăţământ sau altor autorităţi competente (poliţie, serviciilor publice de asistenţă socială sau, după caz, direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului etc.). În practică, cu excepţia cazurilor grave de violenţă, multe dintre situaţiile de acest tip, comise de cadrele didactice, personalul auxiliar ori de către elevi, nu ajung în atenţia instituţiilor specializate. Prevenirea faptelor de violenţă gravă este posibilă doar prin tratarea adecvată şi a situaţiilor, deşi de risc, considerate nesemnificative de către cadrele didactice.
Din practica Salvaţi Copiii, aproape în totalitate, copiii cuprinşi în învăţământul cu frecvenţă redusă sau în programele educaţionale de tip „A Doua Şansă” fac parte din grupurile vulnerabile şi trăiesc în medii dezavantajate socio-economic. Din perspectiva situaţiei sociale şi educaţionale în care se regăsesc aceşti copii, neincluderea lor în categoria beneficiarilor burselor sociale este o formă de discriminare. Premisele sunt aceleaşi. Diferă doar forma de înscriere, ceea ce nu poate fi considerat un argument valid pentru acceptarea unui tratament diferenţiat, au menţionat reprezentanţii Salvaţi Copiii.
Organizaţia a transmis Ministerului Educaţiei o serie de propuneri, printre care: definirea interesului superior al elevului, necesară atât din perspectiva tehnicii legislative, dar mai ales pentru a fixa regula conform căreia interesele elevilor primează în faţa altor considerente, completarea actului normativ cu referiri la normele metodologice antibullying şi la obligaţia personalului didactic şi administrativ de a semnala situaţiile de bullying, abuz şi încălcare a legii în unităţile de învăţământ, necesitatea implicării direcţiilor generale judeţene/direcţiei municipiului Bucureşti de asistenţă socială şi protecţia copilului ori a serviciilor publice de asistenţă socială.