România revine duminică, 31 octombrie, la Timpul Legal Român, ora Europei Orientale. Ceasurile se dau înapoi, ora 4,00 devenind ora 3,00. Aşadar, se încheie orarul de vară care începe în ultima duminică a lunii martie iar diferenţa faţă de timpul universal (GMT) este din nou de două ore.
Schimbarea nu este simultană în toate ţările, din cauza diferenţei de fus orar. Conform Convenţiei fusurilor orare, ceasornicele arată pentru fiecare punct de pe Pământ acelaşi minut şi aceeaşi secundă, iar diferenţele dintre ore sunt date de faptul că, la fiecare 15 grade longitudine, apare o oră în plus. Numerotarea acestor fusuri începe de la meridianul de origine, care trece prin localitatea Greenwich (Marea Britanie), în sens pozitiv către est. Astfel, pentru Europa, ora Europei Occidentale este ora fusului 0, a Europei Centrale – ora fusului 1 şi a Europei Orientale – ora fusului 2.
Odată cu încetarea folosirii orei de vară, 70 de ţări din Europa şi Statele Unite ale Americii dau ceasurile cu o oră înapoi. Marea Britanie, Irlanda şi Portugalia vor reveni la ora GMT, în timp ce Spania, Austria, Belgia, Republica Cehă, Danemarca, Franţa, Germania, Ungaria, Italia, Luxemburg, Malta, Polonia, Slovacia, Slovenia, Suedia şi Olanda vor fixa ceasurile la ora GMT+1. Cipru, Estonia, Finlanda, Grecia, Letonia şi Lituania îşi vor fixa ceasurile la ora GMT+2.
Prin introducerea orei de vară s-a urmărit să se beneficieze cât mai mult de lumina naturală (a Soarelui) şi reducerea folosirii luminii artificiale.
Benjamin Franklin a sugerat în 1784 această metodă, dar ea a fost aplicată pentru prima dată în timpul Primului Război Mondial, în 1916, de câteva ţări din Europa. Au urmat ani în care introducerea orei de vară a fost propusă de mai multe ori, dar respinsă. Pentru o perioadă mai îndelungată, a fost aplicată şi în SUA, în timpul celui de al Doilea Război Mondial, între 3 februarie 1942 – 30 septembrie 1945.
În România, orarul de vară a fost introdus pentru prima dată, fără prea mare succes, în 1931, când a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 171 din iulie 1931 Legea pentru stabilirea orei oficiale în România. Începând cu anul 1979, ora de vară a fost instituită permanent în ţara noastră şi, până în anul 1997, trecerea la ora de vară s-a făcut în ultima duminică a lunii martie iar la ora de iarnă, în ultima duminică a lunii septembrie.
Începând cu anul anul 1998, potrivit Ordonanţei de Guvern nr. 20 din 18 august 1997, trecerea la ora de vară se face în ultima duminică a lunii martie iar la ora de iarnă, în ultima duminică a lunii octombrie.
Un număr de 64 de trenuri de călători aflate în circulaţie în noaptea de sâmbătă spre duminică vor fi afectate de schimbarea orei, în contextul în care transportul feroviar va trece, în acea noapte, la ora oficială a Europei Orientale, iar ora 4.00 va deveni ora 3.00, potrivit unui comunicat remis vineri de Compania Naţională de Căi Ferate „CFR” SA.
Astfel, în noaptea de sâmbătă spre duminică, trenurile de călători şi de marfă vor fi îndrumate din staţiile de formare, conform orei oficiale de vară până la ora 4.00, care la acel moment devine ora 3.00.
Trenurile de călători aflate în circulaţie după ora 4.00, ora oficială de vară, vor opri în staţiile din parcurs – de regulă prima staţie cu oprire utilizată de călători, evitându-se opriri în staţiile intermediare -, şi vor pleca după noua oră a Europei Orientale.
Trenurile de călători aflate în circulaţie după ora 4.00 (care devine ora 3.00) şi care au de parcurs o distanţă scurtă până la staţia finală vor circula până la destinaţie.
Trenurile de marfă aflate în circulaţie după ora 4.00 (care devine ora 3.00) îşi vor continua mersul până la staţia finală.
În ţările din jurul României trecerea la ora oficială a Europei Orientale are loc în aceeaşi zi, astfel că între staţiile de frontieră cu Republica Moldova, Ungaria, Iugoslavia, Ucraina şi Bulgaria, trenurile vor circula după orariile din mersul de tren în vigoare.
În ceea ce priveşte trenurile de călători, la Sucursala Regională Căi Ferate Bucureşti, şapte trenuri vor aştepta la îndrumare; la Sucursala Regională Căi Ferate, şase trenuri vor aştepta la îndrumare şi alte şase vor aştepta în parcurs; la Sucursala Regională Căi Ferate Timişoara, patru trenuri vor aştepta la îndrumare şi cinci trenuri vor aştepta în parcurs; la Sucursala Regională Căi Ferate Cluj, un tren va aştepta la îndrumare şi opt trenuri vor aştepta în parcurs; la Sucursala Regională Căi Ferate Braşov, şapte trenuri vor aştepta la îndrumare, cinci trenuri vor aştepta în parcurs şi un tren va circula până la staţia finală după ora de vară; la Sucursala Regională Căi Ferate Iaşi, patru trenuri vor aştepta la îndrumare şi trei trenuri vor aştepta în parcurs; la Sucursala Regională Căi Ferate Galaţi, cinci trenuri vor aştepta la îndrumare şi două trenuri vor aştepta în parcurs.
La nivel naţional, aceste 64 trenuri, care aparţin tuturor operatorilor de transport feroviar de călători, vor staţiona 3.660 de minute pentru trecerea la ora oficială de iarnă.