Connect with us

Educatie

Programul Şcoală după şcoală

Programul se adresează atât elevilor din învăţământul primar, cât şi elevilor din învăţământul secundar

Programul „Şcoala după şcoală”, denumit în continuare Programul SDS, este un program complementar programului şcolar obligatoriu, care oferă oportunităţi de învăţare formală şi nonformală pentru consolidarea competenţelor, învăţare remedială şi accelerare a învăţării prin activităţi educative, recreative şi de timp liber.

Programul SDS se adresează atât elevilor din învăţământul primar, cât şi elevilor din învăţământul secundar.

Programul SDS este conceput de unităţile de învăţământ sub formă de proiect în urma unei analize de nevoi, prin consultarea elevilor, a reprezentanţilor legali, a cadrelor didactice, a comunităţii locale şi a altor instituţii şi organizaţii partenere. Pe baza acestor demersuri, unităţile de învăţământ stabilesc grupul-ţintă al Programului SDS.

• să răspundă cu prioritate nevoilor elevilor aparţinând grupurilor dezavantajate
• pe baza unui regulament intern, elaborat de fiecare unitate de învăţământ.

Comisie responsabilă pentru SDS: directorul unităţii de învăţământ, reprezentantul comitetului de părinţi al şcolii, două cadre didactice din învăţământul primar şi două cadre didactice din învăţământul secundar, aleşi de consiliul profesoral

Programul se desfășoară:

• în spaţiile disponibile din propria unitate de învăţământ
• în spaţiile din alte unităţi de învăţământ, consorţii şcolare etc., precum şi în palate şi cluburi ale copiilor, cluburi sportive şcolare sau în alte spaţii puse la dispoziţie de autorităţi locale, organizaţii neguvernamentale cu competenţe în domeniu, biserică etc.

Se interzice organizarea Programului SDS în spaţii care nu au autorizaţii de funcţionare şi în sediile partidelor politice, în spaţii private aparţinând personalului didactic sau nedidactic implicat în derularea programului.

Programul se desfășoară:

• înainte sau după programul şcolar obligatoriu (în funcţie de orarul fiecărui nivel de studiu).
• în situaţia în care Programul SDS se desfăşoară în continuarea programului şcolar obligatoriu, în învăţământul primar, se alocă un interval de timp de aproximativ o oră şi jumătate necesar servirii mesei, precum şi activităţilor recreative în aer liber.

Masa de prânz:
• poate fi servită în cantina şcolară sau într-un alt tip de spaţiu autorizat pentru acest tip de activitate;
• hrana poate fi asigurată în sistem de catering;
• fiecare participant la Programul SDS îşi poate aduce pachetul cu hrană de acasă.

Cât timp durează programul:

• număr de ore, care este prevăzut în ofertă şi în regulamentul intern de organizare, dar nu mai puţin de 12 ore/săptămână.
• timpul alocat sprijinului specializat (efectuarea temelor, activităţi remediale/de sprijin, de dezvoltare pentru elevi capabili de performanţă) nu poate depăşi o oră şi jumătate pe zi pentru învăţământul primar şi două – trei ore pentru învăţământul secundar.

Tipuri de activitatăți:
• pt formarea şi dezvoltarea competenţelor specifice învăţământului primar/învăţământului secundar,
• dezvoltarea personală şi interpersonală
• pregătirea pentru viaţă,
• dezvoltarea armonioasă a personalităţii elevului.

În învăţământul primar, Programul SDS cuprinde activităţi cu sprijin specializat, ateliere/activităţi tematice şi alte activităţi de tip recreativ.

Activităţile cu sprijin specializat cuprind:

a) supraveghere şi îndrumare în efectuarea temelor;
b) recuperare pentru elevii cu dificultăţi cognitive, emoţionale, tulburări de limbaj prin
activităţi remediale, consiliere, logopedice;
c) activităţi de dezvoltare pentru elevii capabili de performanţă;
d) activităţi de încurajare a lecturii independente;
e) autocunoaştere, intercunoaştere prin activităţi de dezvoltare emoţională şi socială.
Atelierele/Activităţile tematice/Alte activităţi de tip recreativ cuprind:
a) activităţi practic-aplicative pe diferite domenii (arte, ştiinţe, tehnologii, sport etc.);
b) proiecte tematice, propuse de către copii sau părinţi, cadre didactice etc.;
c) drumeţii/excursii/vizionări de spectacole.

În învăţământul secundar, Programul SDS cuprinde:

Activităţi pentru accelerarea învăţării şi performanţă:

a) pregătirea pentru participarea la competiţii şi olimpiade şcolare, concursuri sportive, artistice, pe discipline, recunoaştere internaţională etc.;
b) participarea/organizarea de festivaluri, expoziţii, realizarea de publicaţii şcolare;
c) participarea la activităţi de cooperare europeană (Comenius, Leonardo da Vinci);
Activităţi de sprijin:
a) asigurarea de asistenţă psihopedagogică pentru recuperarea decalajelor în învăţare;
b) activităţi de suport pentru efectuarea temelor, activităţi remediale;
c) consiliere psihologică;
d) servicii de logopedie;
Pregătire pentru viaţă:
a) organizarea de activităţi de dezvoltare personală (autocunoaştere, a învăţa să înveţi, abilităţi de comunicare);
b) activităţi care vizează dezvoltarea atitudinii active şi implicarea elevului (integrare socială, coduri de conduită, atitudine responsabilă faţă de mediul înconjurător etc.);
c) stil de viaţă sănătos (prevenţia comportamentelor de risc: alcool, tutun, droguri, alimentaţie sănătoasă, regimul de viaţă, dezvoltare durabilă etc.);
d) educaţie pentru carieră;
ateliere/activităţi tematice (microproiecte pe diferite domenii: arte, ştiinţe, tehnologii, sport
etc.).

Câți copii/grupă:

• maximum 12 elevi

Chestiuni administrative ale programului

• are un caracter opțional: înscrierea se face pe baza unei cereri scrise de părinți/tutori;
• se face un contract cu directorul unității (metodologia are în anexa un model de contract)
• prezenta monitorizata zilnic
• retragerea se face pe baza de cerere

Resursele umane implicate în derularea Programului SDS pot fi următoarele:

1. personal de învăţământ:
a) cadre didactice din şcoală;
b) cadre didactice din alte unităţi de învăţământ, inclusiv din palate şi cluburi ale copiilor şi
cluburi sportive şcolare;
c) cadre didactice din centrele judeţene de resurse şi asistenţă educaţională/Centrul de Resurse şi Asistenţă Educaţională al Municipiului Bucureşti: profesor-psiholog, consilier şcolar, profesorlogoped, profesor de sprijin, asistent social;
d) personal didactic auxiliar: bibliotecar, informatician, instructor-animator, instructor de
educaţie extraşcolară, laborant;
e) mediator şcolar;
f) antrenor etc.;
2. membri ai comunităţii (părinţi, reprezentanţi ai autorităţilor locale, specialişti din diferite
domenii, personalităţi locale, membri ai unor organizaţii neguvernamentale etc.);
3. reprezentanţi ai partenerilor.

Toate activităţile din cadrul Programului SDS se derulează fie de către cadrele didactice, fie sub supravegherea cadrelor didactice, în situaţia în care activităţile sunt coordonate de personal extern şcolii.

Finanţarea programului se poate face:

a) din bugetul autorităţilor locale;
b) din programe finanţate din fonduri europene sau naţionale;
c) din activităţi şcolare şi extraşcolare, donaţii, sponsorizări dedicate, prin suportul financiar al părinţilor, al organizaţiilor neguvernamentale etc. cu respectarea legislaţiei în vigoare;
d) din bugetul de stat din care se poate sprijini financiar Programul SDS pentru elevii proveniţi din grupurile dezavantajate, potrivit legii.

Legislație: Ordin 4802 din 2011 privind aprobarea Metodologiei de organizare a Programului „Şcoala după şcoală

Continue Reading
Click to comment

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Tendință