Peste 90% dintre firmele din România vor acorda bonusuri cu ocazia sărbătorilor de Crăciun şi Anul Nou, iar valoarea acestora va fi, în cele mai multe cazuri, între 1.000 şi 1.500 de lei, arată rezultatele unui barometru de opinie privind situaţia de pe piaţa forţei de muncă.
Potrivit cercetării derulate de către compania de consultanţă Frames, 34,8% dintre manageri vor acorda prime salariale sau cadouri, 30,4% – tichete cadou şi prime salariale iar 26,1% doar tichete cadou. Numai 8,7% dintre firme nu vor acorda astfel de beneficii de sfârşit de an.
În ceea ce priveşte valoarea bonusurilor, cei mai mulţi dintre antreprenorii şi managerii chestionaţi (44,4%) vor oferi beneficii între 1.000 şi 1.500 de lei, iar 16,7% între 2.000 şi 2.500 lei.
Un procent similar afirmă că va oferi bonusuri între 300 şi 1.000 de lei, majoritatea respondenţilor fiind din domeniul IMM-urilor. La polul opus, numai 5,6% vor oferi bonusuri simbolice, de până în 300 lei.
„Cercetarea arată că cele mai mari bonusuri vor fi oferite în zona serviciilor financiare şi IT, acolo unde s-ar ajunge şi la beneficii de peste 2500 lei, în timp ce media valorii beneficiilor, de 1000-1500 lei, este asociată, în principal, firmelor din sectorul construcţiilor, retail, servicii medicale, farmaceutic şi alte prestări de servicii. Cele mai mici bonusuri vor fi acordate de firmele mici şi foarte mici, acolo unde şi forţa financiară este una redusă. Cert este că, pe ansamblu, majoritatea managerilor a înţeles cât de importante sunt bonusurile de sfârşit de an, din perspectiva retenţiei de personal”, afirmă analiştii companiei de consultanţă.
Cei mai mulţi antreprenori spun că bonusarea de sfârşit de an, la fel ca şi celelalte soluţii aflate la îndemâna companiilor (tichete cadou, vouchere, abonamente la servicii medicale, sport etc.) vor conta din ce în ce mai mult în pachetul de beneficii oferit angajaţilor, în condiţiile în care criza de pe piaţa forţei de muncă continuă să se accentueze.
Potrivit sursei citate, un nou trend, la acest capitol, ce se va extinde în 2024, îl reprezintă platformele integrate de beneficii din care angajaţii să îşi poată selecta beneficiile dorite, precum asigurările medicale şi de pensii private, abonamente la sălile de sport, cursuri de pregătire, vouchere şi bonusuri oferite de companiile partenere etc.
Astfel, 52,6% dintre investitori au declarat că vor pune la dispoziţia angajaţilor astfel de soluţii, în tentativa de a securiza forţa de muncă. „Tichetele de masă se vor afla, în continuare, în topul beneficiilor salariale, urmate de tichetele cadou, voucherele de vacanţă, cursurile de pregătire şi pachetele de servicii de sănătate şi sport. Diferenţa este că vom vedea mai multe oferte integrate, dezvoltate de firmele specializate”, spune Adrian Negrescu, managerul Frames.
În opinia analiştilor, foarte important, mai ales în contextul creşterilor de taxe de la 1 ianuarie, este că majoritatea firmelor (66,7%) va suporta din bugetul propriu taxarea cu 10% a tichetelor de masă, un beneficiu esenţial pentru majoritatea angajaţilor.
Rezultatele analizei confirmă importanţa pieţei de tichete de masă, cadou, studii şi alte asemenea beneficii într-o economie în care puterea de cumpărare a angajaţilor este redusă, iar taxele pe muncă sunt în continuare foarte mari raportat la media regională.