În Moldova, există
de aproape opt decenii o tradiţie pe care o respectă în fiecare an câteva sute
de romi. Localnicii îi spun Joia Verde, Paştele Ţiganilor sau Paştele romilor
muzicanţi. Acest obicei se ţine în prima joi după Paşte, când toţi romii din
satul Gulia, comuna Dolhasca stau cu familia şi petrec sărbătoarea Învierii
Domnului. Obiceiul îşi are originea de pe vremea când ţiganii din Gulia munceau
şi cântau pentru alţii în ziua de Paşte, neavând timp să sărbătoească alături
de propriile familii. Tocmai de aceea, înţelepţii comunităţii de romi din Gulia
s-au gândit, pe vremuri, să sărbătorească Învierea Domnului împreună cu rudele,
în prima joi după Paştele din calendar.
De fapt, Joia Verde este o
sărbătoare care se ţine în mai multe zone din România, iar în fiecare dintre
acestea este marcată într-un mod diferit. Spre exemplu, în comuna Dolhasca i se
zice Joia Verde acestei sărbători datorită faptului că petrecerea despre care
facem vorbire are loc de fiecare dată într-o poiană înverzită de la marginea
satului Gulia.
Şi tot în această
comunitate, după Joia Verde, în calendarul tradiţiilor urmează Vinerea Şchioapă
– zi “rea de sărăcie”, apoi Sâmbăta Ofrandelor şi duminica – ziua când pot să
se facă din nou nunţi.
În alte regiuni din România,
Joia Verde se mai numeşte şi Joia Mânioasă. Aşa
cum mai există şi localităţi unde de Joia Verde se fac altare din crengi
înfrunzite în locurile unde urmează să se ţină procesiunea cu Preasfântul
Sacrament.
Joia Verde sau ziua în care sunt cinstite Trupul şi Sângele Domnului este o sărbătoare specifică romano-catolicilor din întreaga lume, diferite fiind doar modul cum este sărbătorită şi perioada.
Sursa: Talida Stănică, „Kestiuni rome. O incursiune în cultura, istoria și tradițiile romilor”, București, 2014