Ministerul Educaţiei a lansat în consultare publică Strategia Naţională „Părinţi educaţi, copii fericiţi”, informează un comunicat.
Documentul, semnat de Sorin Cîmpeanu, ministrul Educaţiei, vine să creeze cadrul pentru dezvoltarea competenţelor parentale, cu scopul de a îmbunătăţi cunoştinţele, abilităţile, practicile de îngrijire şi educare a copilului în conformitate cu recomandările psihopedagogiei moderne.
„Prin dobândirea acestor competenţe, părinţii vor fi mai informaţi şi mai siguri în rolul lor, mai capabili să le ofere copiilor sprijinul şi îndrumarea de care au nevoie pentru succes în şcoală şi în viaţă”, informează documentul citat.
Strategia Naţională „Părinţi educaţi, copii fericiţi” va rămâne în consultare publică până pe 2 mai, ora 20,00.
Ministerul Educaţiei îi invită pe toţi doritorii să contribuie la îmbunătăţirea documentului cu propuneri trimise pe adresa de e-mail consultare@edu.gov.ro.
Potrivit documentului, rolul fundamental în educarea copiilor îl are familia în sens larg, ca microunivers al societăţii. Sistemul de învăţământ este dator să sprijine şi, la nevoie, să orienteze familia în acest rol, într-un mod profesionist şi în spiritul cooperării şi al încrederii, astfel încât obiectivele parcursului şcolar obligatoriu să fie atinse în interesul superior al copilului şi în contextul nevoilor speciale ale acestuia.
Unul din rolurile importante ale şcolii, în acest context, este să organizeze activităţi pentru întreaga familie, atât în scopul dezvoltării competenţelor părinţilor în domeniul organizării vieţii de familie, cât şi în scopul încurajării părinţilor de a reveni, unde este cazul, la învăţarea pe tot parcursul vieţii, se precizează în document.
„Slaba informare a părinţilor din mediile dezavantajate privind creşterea şi îngrijirea copiilor are drept consecinţă neglijarea copilului în toate formele ei de manifestare (fizică, educaţională, emoţională şi de sănătate mintală, precum şi lipsa de supraveghere adecvată), factori care, alături de mortalitatea infantilă, sărăcie şi malnutriţie, afectează un număr semnificativ de copii şi familiile acestora”, se mai afirmă în document.
Fenomenul părinţilor plecaţi la muncă în străinătate, numărul crescut al sarcinilor în rândul adolescentelor, căsătoriile timpurii în comunităţile sărace, marginalizate, numărul crescut al copiilor abuzaţi, neglijaţi sau exploataţi reprezintă probleme grave care afectează mulţi copii şi tineri. Succesul şcolar şi în viaţă al copiilor şi tinerilor se construieşte nu doar pe activitatea de predare-învăţare-evaluare de la clasă, ci are ca fundament stimularea stării de bine de acasă şi de la şcoală, atitudinea familiei şi comunităţii faţă de învăţare, precum şi importanţa pe care familia o acordă educaţiei. Ciclurile multigeneraţionale de eşec educaţional, atât de frecvente în unele medii dezavantajate din România, sporesc inechitatea şi reduc şansele de succes ale copiilor. Aceste cicluri de eşec pot fi întrerupte doar prin implicarea părinţilor, a familiilor în actul educaţional, în crearea unei atitudini pozitive faţă de învăţare şi faţă de valoarea adăugată pe care educaţia o poate avea în viaţa tuturor, se arată în Strategia Naţională „Părinţi educaţi, copii fericiţi”.
În vederea asigurării egalităţii de şanse a tuturor copiilor, indiferent de statutul socio-economic sau educaţional al familiei, mediu de rezidenţă, etnie, sex, Ministerul Educaţiei este dator să creeze un cadru de pregătire, consiliere şi educare a părinţilor şi a viitorilor părinţi, astfel încât persoanele vulnerabile, copii, tineri şi părinţi, să fie protejate, consiliate şi ajutate, precizează documentul.