Preşedintele Klaus Iohannis a promulgat Legea privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, funcţionarea şi implementarea sistemului naţional privind factura electronica RO e-Factura şi factura electronică în România, precum şi pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărţii de identitate a vehiculului şi certificarea autenticităţii vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piaţă, punerii în dispoziţie pe piaţă, înmatriculării sau înregistrării în România, precum şi supravegherea pieţei pentru acestea.
Actul normativ transpunere în legislaţia naţională Directiva 2014/55/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 16 aprilie 2014 privind facturarea electronică în domeniul achiziţiilor publice.
Prin ordonanţa de urgenţă sunt stabilite măsurile referitoare la accesul entităţilor implicate în procesul de achiziţie publică la achiziţii sectoriale de concesiuni şi servicii destinate inclusiv limitării interacţiunii la preluarea documentelor, astfel încât activitatea autorităţilor publice competente să se desfăşoare în condiţii de siguranţă.
Actul normativ vizează modalitatea de utilizare a Sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura de către operatorii economici şi autorităţile şi entităţile publice.
Factura electronică este însoţită de sigiliul electronic al Ministerului Finanţelor, care certifică faptul că nu sunt permise intervenţii asupra conţinutului acesteia.
Sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura este interconectat cu sistemul naţional de raportare gestionat de Ministerul Finanţelor care permite primirea şi descărcarea facturii electronice de către autorităţile şi entităţile contractante în relaţia comercială.
„Prin ordonanţa de urgenţă se consolidează cadrul legal pentru prevenirea şi descoperirea timpurie a fraudelor în domeniul comerţului cu autoturisme rulate de provenienţă intracomunitară”, se mai arată în expunerea de motive a actului normativ. Ordonanţa prevede obligaţia primului proprietar pe teritoriul naţional de a se prezenta la RAR.
Potrivit actului normativ, începând cu data de 1 iulie 2022, operatorii economici stabiliţi în România conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, au obligaţia, în relaţia B2G, definită conform art. 2 alin. (1) lit. m) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, funcţionarea şi implementarea sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura şi factura electronică în România, precum şi pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărţii de identitate a vehiculului şi certificarea autenticităţii vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piaţă, punerii la dispoziţie pe piaţă, înmatriculării sau înregistrării în România, precum şi supravegherea pieţei pentru acestea, cu modificările şi completările ulterioare, să emită facturi electronice şi să le transmită prin sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura.