Oferta naţională de discipline opţionale ale învăţământului gimnazial şi liceal include ”Istoria, Robia şi Deportarea romilor” ca disciplină şcolară modulară opţională, prevede un amendament adoptat, luni, în unanimitate, de Comisia de învăţământ a Camerei Deputaţilor.
Deputatul minorităţilor naţionale Cătălin Manea a argumentat că includerea disciplinei şcolare „Istoria, Robia şi Deportarea romilor” contribuie la cunoaşterea de către cadrele didactice şi elevi a adevărului istoric privind evoluţia minorităţii rome în spaţiul românesc. Robia romilor în Ţările Române de aproximativ o jumătate de mileniu (1385-1856), deportarea celor peste 25.000 de romi în Transnistria în perioada regimului Antonescu şi exterminarea a peste 500.000 de romi în lagăre naziste din timpul celui De-al Doilea Război Mondial reprezintă adevăruri istorice care trebuie cunoscute atât de generaţia prezentă cât şi de generaţiile viitoare, arată deputatul minorități rome în Parlamentul României, Cătălin Manea.
Programa şcolară, manualele, materialele didactice şi metodologiile specifice pentru disciplina „Istoria, Robia şi Deportarea romilor” se elaborează de către Ministerul Educaţiei, în colaborare cu Centrul Naţional de Cultură a Romilor şi cu organizaţia minorităţii rome, membră a Consiliului Minorităţilor Naţionale, mai prevede un amendament aparţinând deputatului Cătălin Manea.
Cadrele didactice care predau disciplinele prevăzute pot beneficia de pregătire profesională şi cursuri de perfecţionare de specialitate, în ţară sau în străinătate, sub coordonarea Centrului Naţional de Cultură al Romilor, împreună cu organizaţia membră a Consiliului Minorităţilor Naţionale, care au rolul de a organiza programe educaţionale, şi conferinţe specifice destinate acestora, potrivit unui amendament aparţinând aceluiaşi deputat.
Potrivit proiectului amendat, în planurile-cadru sunt prevăzute disciplinele, domeniile de studiu, modulele de pregătire obligatorii şi opţionale, precum şi bugetul de timp alocat acestora. Planurile-cadru vor fi revizuite periodic şi nu vor produce efecte în timpul anului şcolar în curs.
Programele şcolare, ca documente curriculare reglatoare, stabilesc oferta educaţională pentru discipline de studiu/domenii de studiu/module de pregătire, având în vedere un buget de timp şi un parcurs şcolar determinat, în concordanţă cu prevederile planurilor-cadru de învăţământ. Fiecare programă şcolară include direcţii de acţiune pentru digitalizarea conţinutului predat pentru disciplina în cauză.
Planurile-cadru de învăţământ şi programele şcolare pentru învăţământul preuniversitar se vor realiza în acord cu prevederile Legii nr.27/2020 privind limba semnelor române şi vor conţine, pentru elevii surzi şi/sau hipoacuzici, cel puţin două ore de predare săptămânal pentru limba semnelor româneşti (LSR), prevede un amendament al PNL.