Femeile preferă o recompensă imediată în detrimentul unei recompense mai mari dar pe termen lung, dacă au simţit o emoţie asociată cu frica înainte de a lua o decizie, o circumstanţă care nu pare să îi afecteze pe bărbaţi, potrivit unui studiu publicat în Plos – relatează EFE.
Cercetările de la Universitatea din Padova (Italia) au analizat modul în care emoţiile, precum frica şi bucuria, influenţează bărbaţii şi femeile în procesul de luare a deciziilor, un proces complex care nu este încă pe deplin înţeles, în special atunci când se pun în balanţă beneficiile sau costurile pe termen scurt şi pe termen lung.
Fenomenul cunoscut sub numele de „delay discounting” (scăderea valorii actuale a unei recompense odată cu întârzierea primirii acesteia) descrie tendinţa comună de a prefera o recompensă imediată în locul uneia ulterioare, chiar dacă aceasta este semnificativ mai mare.
„Femeile sunt mai predispuse să aleagă recompensele imediate atunci când se află într-o stare emoţională de teamă decât atunci când sunt bucuroase. Cercetarea noastră subliniază importanţa genului ca factor de influenţă în interacţiunea dintre emoţii şi procesele de luare a deciziilor”, au declarat autorii, citaţi de EFE la 20 martie.
Studiul a fost realizat pe 308 participanţi (6% femei şi 37% bărbaţi) recrutaţi prin intermediul unui sondaj în social media şi care au fost împărţiţi în trei grupuri.
Fiecare grup a trebuit să vizioneze un film video standardizat şi testat, menit să inducă o stare emoţională: pentru grupul „frică” a fost un film de groază, pentru grupul „bucurie” un documentar pozitiv cu teme precum păduri şi cascade, iar pentru grupul de control un film neutru despre oraşe.
Apoi li s-au pus o serie de întrebări ipotetice legate de obţinerea unei recompense, de exemplu, dacă ar prefera să aibă 20.000 de euro astăzi sau 40.000 de euro peste trei ani.
Femeile din grupul de teamă au fost „semnificativ mai predispuse” să prefere recompensa imediată, în comparaţie cu bărbaţii din grupul de teamă sau cu femeile din grupurile fericite sau neutre, spune Plos.
Cu toate acestea, „nu au existat diferenţe semnificative între bărbaţi şi femei în ceea ce priveşte deciziile luate în grupurile care au vizionat filme pozitive sau neutre”, iar deciziile bărbaţilor privind recompensele financiare „nu par să fie afectate de starea lor emoţională”.
Autorii consideră că aceste rezultate se pot datora unor diferenţe în strategiile evolutive în ceea ce priveşte siguranţa faţă de risc sau unor abordări diferite de reglare a emoţiilor în situaţii stresante.
Dimensiunea eşantionului şi gama de emoţii studiate au fost relativ mici în comparaţie cu lumea reală, iar autorii sugerează că acest lucru ar trebui investigat în continuare.