Fragmente muzicale compuse de prizonieri din lagărul de la Auschwitz în timpul Holocaustului au fost interpretate pentru prima dată după ce au fost restaurate, informează DPA.
Spectacolul „Orchestras of Auschwitz” de la la teatrul Sadler’s Wells din Londra, conţine patru dintre cele peste 200 de partituri descoperite în 2015 de dirijorul şi compozitorul Leo Geyer în timpul unei vizite întreprinse în lagărul de exterminare în acelaşi an, după moartea istoricului şi expertului britanic în Holocaust Martin Gilbert, a raportat postul de televiziune CNN.
„Au existat, la un moment dat, nu mai puţin de şase orchestre la Auschwitz şi toate erau aprobate de către SS sau, în unele cazuri, chiar comandate de către SS”, a explicat Leo Geyer, menţionând că orchestre de prizonieri au existat în majoritatea lagărelor naziste. Unele dintre ele reprezentau un fel de operaţiuni secrete şi au inclus chiar şi anumite „criptograme muzicale”, ca o formă de rebeliune.
În general, orchestrele erau mici şi conţineau „un amestec bizar de instrumente”, în funcţie de obiectele aflate la dispoziţia deţinuţilor. Anumite elemente de bază ale orchestrelor, precum instrumentele de suflat din lemn, nu erau prezente, în timp ce instrumente arareori văzute în orchestre, cum ar fi acordeonul şi saxofonul, erau frecvent întâlnite în orchestrele din lagăre.
Spre deosebire de majoritatea victimelor şi prizonierilor de la Auschwitz, Leo Geyer nu este evreu. El a făcut acea vizită întrucât se afla în căutarea „unui sens al gravităţii” care reiese din textele lui Martin Gilbert.
Un arhivist de la Muzeul şi memorialul din Auschwitz l-a informat pe Leo Geyer în legătură cu existenţa partiturilor care au supravieţuit până în zilele noastre.
„Acea muzică a fost în mare parte distrusă, aşa că ceea ce a rămas aproape că seamănă cu un puzzle destrămat, cu excepţia faptului că există mai multe fragmente şi toate sunt amestecate împreună”, a dezvăluit Leo Geyer.
Muzica recuperată astfel de Leo Geyer va putea fi ascultată săptămâna viitoare în cadrul concertului său prin care marchează cea de-a 10-a aniversare a orchestrei Constella Music, iar reprezentaţia va rămâne fidelă instrumentelor folosite la acea vreme de deţinuţi. Proiectul are menirea de „a finanţa şi de a creşte gradul de conştientizare pentru a putea să finalizăm acţiunea noastră şi să prezentăm seria completă de partituri, astfel încât oamenii să poată auzi această muzică în lumea întreagă”, a adăugat dirijorul şi compozitorul Leo Geyer.