Cele mai costisitoare aspecte în creşterea unui copil includ educaţia (72%), hainele şi încălţămintea (66%), alimentaţia (59%) şi activităţile extraşcolare (53%), potrivit unui studiu derulat de Reveal Marketing Research.
În ceea ce priveşte evaluarea unui cost mediu lunar pentru creşterea unui copil, 36% dintre români estimează o medie de peste 2000 de lei, 33% o medie cuprinsă între 1.000 şi 2.000 de lei, în timp ce 28% menţionează un cost cuprins între 500 şi 1000 de lei.
În funcţie de caracteristicile demografice, femeile (41% vs. 31% bărbaţi) şi rezidenţii din mediul urban (39% vs. 32% mediul rural) consideră în mai mare măsură că este necesar un venit lunar de peste 2000 de lei pentru a creşte un copil.
„Cele mai costisitoare aspecte în creşterea unui copil includ educaţia (72%), hainele şi încălţămintea (66%), alimentaţia (59%) şi activităţile extraşcolare (53%). Cei cu venituri mari, peste 8.000 de lei, menţionează într-o proporţie semnificativ mai mare activităţile extraşcolare ca fiind cele mai costisitoare în creşterea unui copil (63% vs. 53% total eşantion)”, se arată într-un comunicat al companiei.
Majoritatea părinţilor români (56%) declară că dinamica familiei s-a îmbunătăţit odată cu apariţia copiilor, 28% consideră că s-a înrăutăţit, în timp ce pentru 16% a rămas neschimbată. Dintre părinţii care afirmă că dinamica familiei s-a înrăutăţit după apariţia copiilor (28%), se observă că dificultăţile sunt resimţite în mai mare măsură de femei (35% faţă de 17% în cazul bărbaţilor), de părinţii tineri cu vârste între 25-34 de ani (39%) şi de cei cu copii mici între 0-6 ani (37%).
Când hotărăsc dacă vor copii sau nu, românii sunt influenţaţi în principal de motivaţii precum dorinţa personală de a avea copii (46%), stabilitatea financiară (27%), starea de sănătate (24%) sau cariera şi dezvoltarea personală (17%).
În funcţie de gen, se observă că dorinţa de a avea sau nu copii este mai pronunţată la femei (51% vs. 40% bărbaţi), în timp ce stabilitatea financiară este semnificativ mai importantă pentru bărbaţi (31% vs. 23% femei). În plus, părinţii sunt motivaţi în principal de dorinţa personală de a avea copii (64%), în timp ce pentru cei fără copii, aspecte precum stabilitatea financiară (34%) sau cariera şi dezvoltarea personală (27%) sunt mai relevante.
În ceea ce priveşte modul în care intenţionează românii să sărbătorească Ziua Copilului anul acesta, 45% declară că îşi vor petrece timpul în familie, 20% au în plan să cumpere cadouri pentru copii, iar 19% au în vedere participarea la evenimente publice dedicate copiilor.
Referitor la atitudinile şi percepţiile părinţilor, 74% consideră Ziua Copilului drept un moment de celebrare a copiilor şi de bucurie în calitate de părinţi, în timp ce pentru 19% este doar o zi obişnuită, iar pentru 7% reprezintă o oportunitate de a reflecta asupra responsabilităţilor de părinte.
Principalele provocări emoţionale cu care se confruntă românii în rolul de părinţi sunt legate de comunicarea şi înţelegerea cu copiii (55%), gestionarea stresului şi oboselii (54%), menţinerea echilibrului între viaţa personală şi profesională (40%), precum şi gestionarea relaţiei cu partenerul sau partenera de viaţă (35%).
Femeile se confruntă într-o mai mare măsură cu dificultăţi în gestionarea stresului şi oboselii (60% faţă de 43% bărbaţi). Stresul şi oboseala sunt resimţite mai intens şi în cazul părinţilor care au copii mici între 0-6 ani (65%), dar şi a celor din mediul urban (60% vs. 44% mediul rural).
În privinţa sentimentelor predominante asociate rolului de părinte, predomină cele pozitive, cum ar fi fericirea (65%), mândria (52%) şi recunoştinţa (39%). Cu toate acestea, se remarcă şi prezenţa unor sentimente negative, precum îngrijorarea (38%) sau stresul (19%), ambele fiind mai accentuate în rândul părinţilor din mediul urban (îngrijorare: 41% vs. 32% mediul rural şi stres: 21% vs. 16% mediul rural).
Referitor la modalităţile prin intermediul cărora părinţii îşi arată dragostea şi recunoştinţa faţă de copii, 70% preferă să folosească cuvinte de încurajare şi afecţiune, 60% îşi dedică timpul pentru a petrece momente de calitate împreună, 57% oferă sprijin emoţional şi educativ, în timp ce 34% îşi exprimă dragostea prin intermediul cadourilor şi surprizelor.
Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piaţă full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development.
Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online în perioada 20 – 24 mai 2024 pe un eşantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, utilizatori de internet, din mediul urban şi mediul rural. Mărimea eşantionului a fost de 1005 respondenţi, iar eroarea maximă de eşantionare este +/-3,1% la un nivel de încredere de 95%.