Numărul negocierilor dintre consumatori şi bănci în cadrul Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) a ajuns la finalul celui de-al treilea trimestru la 815, cel mai mare din cei aproape nouă ani de activitate ai entităţii.
Potrivit unui comunicat al CSALB în primele nouă luni din 2024, s-a ajuns la mai mult de patru negocieri pe zi între consumatori şi bănci, în condiţiile în care numărul cererilor pe care consumatorii le-au trimis către Centru este cu aproape 30% mai mare decât în perioada similară din 2023, o treime din aceste cereri vizând evitarea unui proces în instanţă. Anul acesta, 2.050 dintre cereri sunt adresate băncilor, iar 750 au vizat relaţia consumatorilor cu IFN-urile.
„Din păcate, dintre cererile de negociere trimise IFN-urilor, niciuna nu a fost acceptată pentru negociere. Doar puţin peste 100 de cereri au fost rezolvate direct de către IFN-uri, fără implicarea unui conciliator, dar după ce consumatorul a trimis cererea către CSALB. Cele mai multe dintre solicitările adresate IFN-urilor vizează ştergerea din Biroul de Credit”, se spune în comunicat.
Pe de altă parte, apetitul de negociere al băncilor urmăreşte anul acesta nu doar rezolvarea problemelor curente pe care le întâmpină consumatorii, ci şi evitarea declanşării unor litigii în instanţele de judecată.
La finalul celui de-al treilea trimestru va fi depăşit numărul dosarelor de negociere formate în tot anul 2023, consideră reprezentanţii CSALB. În 95% dintre negocierile încheiate până acum, părţile s-au împăcat. Doar în 40 de cazuri consumatorii, băncile sau ambele părţi nu au agreat soluţia propusă de conciliatorii CSALB.
„Am observat un fenomen interesant în activitatea de negociere a băncilor desfăşurată în cadrul CSALB. Dacă în 2023 au existat 290 dosare aflate pe rolul instanţelor şi care au fost rezolvate amiabil cu ajutorul conciliatorilor, acest an arată un interes mai mare în anticiparea situaţiilor cu potenţial litigios. Astfel, numărul dosarelor care au venit din instanţă a scăzut până la aproximativ 100 de cazuri, în schimb a crescut numărul cererilor în care consumatorii se adresează băncilor prin intermediul avocaţilor. Ceea ce arată că părţile sunt la un pas de litigiu, dar încearcă să rezolve problema amiabil, prin intermediul CSALB. Mai mult de o treime dintre cele 2.050 de cereri adresate băncilor, de la începutul anului, au venit prin intermediul avocaţilor. Astfel, nu doar la nivelul unor bănci au fost manifestate asemenea atitudini de evitare a proceselor lungi şi costisitoare, ci şi la nivelul unor avocaţi ai consumatorilor, care au ales cu prioritate aceste metode alternative”, a declarat Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naţionale a României în Colegiul de Coordonare al CSALB.
CSALB este o entitate înfiinţată ca urmare a unei Directive europene şi intermediază gratuit şi în mai puţin de trei luni negocierea dintre consumatori şi bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice judeţ al ţării pot trimite cereri către Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) completând un formular online direct pe site-ul www.csalb.ro. Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere/negociere este desemnat un conciliator. CSALB colaborează cu 17 conciliatori, dintre cei mai buni specialişti în Drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar. Totul se rezolvă amiabil, iar înţelegerea părţilor are puterea unei hotărâri în instanţă.