Connect with us

Social News

CSALB: Numărul negocierilor dintre consumatori şi bănci a crescut cu 40%, în prima jumătate a anului

Numărul negocierilor dintre consumatori şi bănci a crescut, în prima jumătate a acestui an, cu 40% faţă de perioada similară a anului trecut, peste 300 de cereri fiind acceptate de bănci pentru negociere, faţă de 213 în aceeaşi perioadă din 2021.

De asemenea, în 225 de cazuri anul acesta negocierile s-au încheiat cu împăcarea părţilor, faţă de 187 în 2021, o creştere cu 20% a cazurilor finalizate cu succes, informează Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar, printr-un comunicat.

„Rolul CSALB este posibil să crească în perioada următoare, pe fondul dificultăţilor pe care le vor întâmpina consumatorii în plata ratelor către bancă. Dacă în 2020 pandemia a dus la creşterea şomajului, iar mulţi oameni nu aveau bani să plătească ratele, în 2022, chiar dacă oamenii au economisit bani, aceştia nu mai sunt suficienţi. Noi, la Banca Naţională a României, am spus întotdeauna că este necesar ca băncile să se aplece asupra fiecărui dosar, caz cu caz, şi să fie limitate pe cât se poate variantele „la grămadă”, standardizate, într-o reglementare fără suflet. Pe de altă parte, este nevoie de mai multă empatie şi grijă pentru client. De pildă, fiecare bancă, fiecare IFN are pe site un număr de telefon pentru relaţia cu consumatorii. De foarte multe ori, ca să intri în legătură cu un operator de la banca respectivă trebuie să ai o răbdare de fier. Când se adresează CSALB, mulţi dintre consumatori au nevoie şi să ventileze aceste nemulţumiri, să spună care e problema lor, ce anume li s-a întâmplat, iar în cadrul Centrului au parte de o interfaţă umană. Din acest motiv această modalitate de soluţionare aternativă a unui litigiu între un consumator şi o instituţie financiar bancară creează punţi, creează încredere”, a declarat Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naţionale a României în Colegiul de Coordonare al CSALB.

La rândul său, Florin Dănescu, preşedintele executiv al Asociaţiei Română a Băncilor, a subliniat că băncile vin după o perioadă în societatea românească în care abordarea legislativă a fost extrem de densă şi nu de puţine ori adversă economiei de piaţă, ceea ce a făcut ca băncile să se închisteze, să aibă o abordare instinctivă de protecţie.

Pe de altă parte, Valeriu Stoica, conciliator onorific CSALB, a menţionat că primul lucru pe care ar trebui să îl facă judecătorul în cazul unui proces între un consumator şi o bancă ar putea fi să întrebe părţile dacă au căutat soluţionarea amiabilă, prin intermediul CSALB.

Şi Mircea Stroe, conciliator CSALB, a semnalat că multe dintre speţele care ajung în instanţă în disputele consumatori-bănci, nu ar trebui să fie acolo pentru că mulţi consumatori nu au o problemă juridică cu băncile, ci una financiară, iar astfel de probleme financiare pot fi rezolvate doar prin intermediul CSALB.

Un alt conciliator CSALB, Septimiu Stoica, a afirmat că sunt premise bune pentru un suport mai mare al băncilor faţă de consumatori, în această perioadă.

De altfel, şi Radu Rizoiu, conciliator onorific CSALB, a menţionat că multe bănci au început să copieze mecanismul CSALB la nivel intern, ceea ce arată că au înţeles că dacă au deschidere către consumatori şi comunică cu cei care au nemulţumiri sau probleme, ambele părţi au de câştigat.

CSALB este o entitate înfiinţată ca urmare a unei Directive europene şi intermediază gratuit şi în mai puţin de trei luni negocierea dintre consumatori şi bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice judeţ al ţării pot trimite cereri către Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) completând un formular online direct pe site-ul www.csalb.ro. Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere/negociere este desemnat un conciliator. CSALB colaborează cu 19 conciliatori, dintre cei mai buni specialişti în Drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar. Totul se rezolvă amiabil, iar înţelegerea părţilor are puterea unei hotărâri în instanţă.

Continue Reading
Click to comment

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Tendință