Connect with us

Social News

CSALB a primit anul trecut 1.000 de cereri referitoare la radierea din Biroul de Credit

CSALB a primit în anul 2022 de la consumatori 2.627 cereri care au solicitat băncilor (1.712 cereri) şi IFN-urilor (915 cereri) intrarea într-o negociere în cadrul Centrului

Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) a primit anul trecut 2.627 de cereri de la consumatori, dar peste 1.000 se referă la radierea din Biroul de Credit, deşi entitatea a anunţat că acestea au şase extrem de reduse să fie negociate, a afirmat  Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naţionale a României în Colegiul de Coordonare al (CSALB).

„Există o evoluţie a cererilor la Centrul de Soluţionare Alternativă. Sunt 2.627 de cereri care au fost transmise de consumatori Centrului de Soluţionare Alternativă. Este o creştere a numărului de cereri în ceea ce priveşte băncile comerciale, dar şi IFN-urile. Din aceste 2.627 de cereri, ca să fim extrem de corecţi şi, din punctul meu de vedere, relevanţi, este de spus public că aproximativ 1.000 de cereri, din păcate, se referă în continuare la radiere din Biroul de Credit. Noi, pe parcursul ultimilor doi sau trei ani, am adus la cunoştinţa publicului în mod frecvent faptul că există anumite tipologii de cereri care nu au şanse sau au şanse extrem de reduse de a fi negociate prin intermediul CSALB şi aici vorbesc de cererile pe care le transmit consumatorii referitoare la radierea din Biroul de Credit, cele referitoare la negocieri cu privire la Programul ‘Prima Casă’ şi cereri cu privire la creanţele cesionate”, a declarat Alexandru Păunescu, în conferinţa anuală de presă.

El a precizat că se rezolvă extrem de puţine din cererile referitoare la Biroul de Credit, prin intermediul CSALB.

„Din nou facem precizarea şi aducem prin intermediul dumneavoastră la cunoştinţa consumatorilor că dacă nu se poate rezolva chestiunea radierii din Biroul de Credit direct cu comercianţii şi aici vorbesc de IFN-uri şi bănci comerciale, prin CSALB există extrem de reduse şanse să se întâmple acest lucru. Deci, ceea ce sfătuim noi consumatorii este ca în momentul în care au o astfel de solicitare să meargă direct la bancă sau la IFN şi să încerce să găsească o soluţie împreună cu aceştia. În ceea ce priveşte ‘Prima Casă’, acolo este o reglementare, o legislaţie specială, avansul este reglementat, dobânda este reglementată, nu există posibilitatea de negociere în plus faţă de prevederile legale. Dacă vorbim de creanţele cesionate, lucrurile sunt extrem de clare de la început. CSALB nu are abilitarea legală, nu avem cum să soluţionăm astfel de cereri în contextul în care cesionarii de credite nu sunt bănci sau IFN-uri. Nu putem să soluţionăm astfel de cereri pentru că avem o problemă din perspectivă de reglementare. Ordonanţa 38 prevede că Centrul de Soluţionare Alternativă poate să soluţioneze doar cereri care provin din partea unor consumatori de servicii ale entităţilor financiar – bancare”, a explicat Păunescu.

Potrivit unui comunicat al CSALB, 2022 este cel mai eficient an în relaţia dintre consumatori, bănci şi IFN-uri, în cadrul Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar. Au avut loc cele mai multe negocieri încheiate cu împăcarea părţilor; 145 de procese au fost închise pentru că părţile au dorit o rezolvare amiabilă; IFN-urile au rezolvat direct aproape 40% dintre solicitările care le-au fost adresate, iar beneficiile totale obţinute în urma negocierilor au fost cele mai mari din ultimii 7 ani.

Astfel, CSALB a primit în anul 2022 de la consumatori 2.627 cereri care au solicitat băncilor (1.712 cereri) şi IFN-urilor (915 cereri) intrarea într-o negociere în cadrul Centrului. În cei 7 ani de activitate, este cel mai mare număr anual de cereri pentru rezolvarea amiabilă a nemulţumirilor în relaţie cu creditorii. Începând cu anul 2016, până în prezent, CSALB a înregistrat peste 12.000 de solicitări. Majoritatea dintre ele au fost completate direct pe site-ul csalb.ro.

O pondere importantă între cererile clasate (pentru care nu se formează un dosar de conciliere) sunt cererile respinse din motive obiective. De exemplu, în 2022, CSALB a primit 1.034 de cereri care vizează radierea înregistrărilor din Biroul de Credit, dintre care: 317 cereri în raport cu băncile (reprezentând 18,5% din totalul cererilor adresate băncilor) şi 717 cereri în raport cu IFN-urile (reprezentând 78,4% din totalul cererilor adresate IFN-urilor).

IFN-urile rezolvă direct (după sesizarea CSALB, dar fără aportul unui conciliator) aproximativ 40% din totalul cererilor care le sunt adresate, obiectul majoritar al acestora fiind radierea înregistrărilor din Biroul de Credit. Entitatea reaminteşte că cererile care au ca obiect radierea înregistrărilor din Biroul de Credit, negocierea creditelor din programul ”Prima Casă”, creditele cesionate etc. sunt clasate în mare parte. Motivul este că în fiecare dintre aceste cazuri există legislaţie specială aplicabilă, iar marjele reale de negociere sunt foarte limitate ori inexistente.

Conform reprezentanţilor entităţii, 658 de negocieri între consumatori şi bănci/IFN-uri s-au purtat în cadrul CSALB anul trecut. Pentru a doua oară în ultimii 7 ani de activitate a fost depăşit pragul de 650 de dosare de negociere. Faţă de anul 2019, când au fost înregistrate 664 de negocieri, anul trecut eficienţa a fost mult mai mare. Dacă în 2019 doar în 78% dintre cazuri părţile s-au împăcat, în 2022, 90% dintre negocieri s-au încheiat cu împăcarea părţilor şi acceptarea de către acestea a soluţiei date de conciliatorii Centrului (fiind cel mai mare procent de negocieri încheiate cu împăcarea părţilor din totalul concilierilor). Doar în 55 din negocierile purtate în 2022 una dintre părţi sau ambele nu au acceptat soluţiile propuse de conciliatorii CSALB.

Suma rezultată în 2022 ca urmare a negocierilor dintre consumatori şi bănci derulate în cadrul CSALB este de 2 milioane de euro. Reduceri sau eliminări de comisioane, ajustări de dobândă, scăderea sau chiar ştergerea integrală a datoriei (în cazurile deosebit de dificile) sunt o parte dintre soluţiile acordate. În cei 7 ani de activitate, suma totală a beneficiilor a ajuns la 8 milioane de euro. Aproximativ 4.000 de euro este valoarea medie a beneficiilor pe care le-a primit un consumator în 2022, mai mică decât în 2021 (4.300 de euro), însă anul trecut au fost 50 de oameni în plus faţă de 2021 care au beneficiat de soluţii favorabile în cadrul negocierilor.

Conform CSALB, 47% dintre consumatorii care şi-au rezolvat prin negociere cu banca solicitările adresate Centrului în 2022 au obţinut beneficii între 1.000 şi 5.000 de euro. 11% dintre ei (aproximativ 60 de persoane) au reuşit să obţină beneficii în urma negocierilor de peste 10.000 de euro. 4,5% dintre cererile de negociere trimise de consumatori către CSALB sunt respinse fără motive justificate de către bănci. Este cel mai mic procent de clasare din cei 7 ani de activitate ai Centrului. Centrul menţionează că acest lucru arată apetitul crescut al băncilor în a veni cu soluţii la problemele consumatorilor. În plus, se demonstrează că băncile au înţeles utilitatea şi eficienţa concilierii vs rezolvarea nemulţumirilor prin intermediul instanţei. Principalele motive de clasare a cererilor de către bănci sunt: existenţa unui dosar în instanţa de judecată, iniţierea procedurilor de executarea silită şi încercarea de a rezolva solicitarea direct cu consumatorul.

De exemplu, în plus faţă de negocieri, numărul cererilor soluţionate direct de părţi (după sesizarea CSALB), a fost în 2022 cât în doi ani anteriori la un loc (592 soluţionări directe). Majoritatea soluţionărilor directe aparţin IFN-urilor: 61% dintre cererile soluţionate direct de către părţi. Acestea sunt cazuri mai simple, care nu necesită implicarea unui conciliator, iar această creştere arată şi faptul că mulţi comercianţi aplică în relaţie directă cu clienţii lor diverse modalităţi de soluţionare amiabilă a diferendelor.

CSALB este o entitate înfiinţată ca urmare a unei Directive europene şi intermediază gratuit şi în mai puţin de trei luni negocierea dintre consumatori şi bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice judeţ al ţării pot trimite cereri către Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) completând un formular online direct pe site-ul www.csalb.ro. Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere/negociere este desemnat un conciliator. CSALB colaborează cu 17 conciliatori, dintre cei mai buni specialişti în Drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar. Totul se rezolvă amiabil, iar înţelegerea părţilor are puterea unei hotărâri în instanţă.

Continue Reading
Click to comment

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Tendință