Mai mult de o treime dintre familiile vulnerabile socio-economic au întâmpinat dificultăţi în a procura alimentele necesare hrănirii copiilor în timpul stării de urgenţă, iar 23% nu au putut asigura copiilor medicamentele necesare. Sunt datele unui studiu efectuat de Salvaţi Copiii în rândul beneficiarilor programelor socio-educaţionale ale organizaţiei, în perioada 22 – 25 aprilie, care arată, totodată, că peste 40% dintre copiii din eşantion nu au beneficiat de educaţia online, ceea ce agravează clivajul social. Conform estimărilor Salvaţi Copiii, numărul copiilor de vârstă şcolară aflaţi în risc de sărăcie sau excluziune socială care nu au participat la educaţia online poate trece de 400.000 de copii.
Cercetarea sociologică relevă riscurile suplimentare la care sunt supuşi copiii care provin din medii vulnerabile, în situaţie de criză socială. Astfel, imposibilitatea de a participa, în timpul stării de urgenţă, la programele socio-educaţionale unde, pe lângă îndrumare pedagogică şi sprijin psiho-emoţional constant, primesc şi o masă caldă, i-a expus o dată în plus marginalizării sociale şi problemelor care derivă din aceasta.
În pofida eforturilor sporite ale Salvaţi Copiii România de a identifica măsuri urgente de suport psiho-social, multe dintre problemele familiale sunt mai greu de identificat atunci când nu există monitorizare activă a copilului, pentru a preveni situaţiile de risc.
Astfel, datele anchetei sociologice arată că:
66% dintre respondenţi afirmă că cel puţin o persoană din gospodărie a fost afectată pe plan profesional în timpul crizei pandemice şi al măsurilor de carantină socială luate. Cei mai mulţi spun că nu mai pot găsi de muncă ocazional (27%) sau că sunt în şomaj tehnic (17%);
7% dintre respondenţi spun că au rămas fără loc de muncă ca urmare a acestei crize;
36% dintre respondenţi afirmă ca nu au putut procura produse sau alimente de strictă necesitate;
23% dintre respondenţi spun ca nu au putut procura medicamente necesare copiilor;
15% dintre respondenţi menţionează că nu au avut acces la medic.
ACCESUL REAL LA EDUCAŢIE
Un factor suplimentar şi agravant de discriminare l-a constituit în această perioadă accesul limitat sau lipsa accesului la educaţie.
La nivelul celor 891 de copii şcolari din familiile cuprinse în eşantion, 162 au avut lecţii online la toate materiile şi 351 la unele materii, ceea ce înseamnă că 378 (42,42%) de copii nu au avut acces la educaţie online, ci doar la alte intervenţii de educaţie la distanţă, la sprijin educaţional din afara şcolii sau au fost complet privaţi de educaţie.
În ceea ce priveşte cauzele care au accentuat acest fenomen de marginalizare socio-educaţională a copiilor vulnerabili, cele majore sunt lipsa unor politici publice naţionale, care să acopere familiile vulnerabile şi în general familiile unde accesul la internet şi tehnologie pentru şcoala online lipseşte sau este limitat.
Analizând situaţia celor 891 de copii şcolari din familiile cuprinse în eşantion, observăm că:
– 89 nu au acces la internet deloc (10%)
– 541 au acces la internet acasă doar prin telefoane mobile (60,7%)
– doar 261 au acces la internet şi de pe desktop, laptop sau tablete (29,2%), dintre care doar despre 112 putem spune că au acces individual la echipamentele respective (12,2%).
În ceea ce îi priveşte pe părinţi, doar una din 10 persoane spune că reuşeşte să îşi ajute suficient toţi copiii pentru a continua să înveţe în această perioadă, iar 40% dintre respondenţi afirmă că nu reuşesc să îşi ajute suficient copiii să înveţe în această perioadă.
RECOMANDĂRI URGENTE
Doar unul din 10 părinţi afirmă că speră să primească ajutor de la autorităţi, dacă efectele crizei se vor prelungi. Majoritatea persoanelor afirmă că aşteaptă ajutor din partea instituţiilor societăţii civile, unele specificând şi faptul că, de la declanşarea crizei, singurul sprijin pe care l-au primit a fost din partea Organizaţiei Salvaţi Copiii sau a altor ONG-uri.
Pentru o intervenţie cât mai eficientă, care să corecteze decalajele, Salvaţi Copiii solicită Guvernului şi autorităţilor locale ca, în perioada verii, în funcţie de evoluţia pandemiei şi redefinirea restricţiilor sociale, să poată fi organizate cursuri de recuperare cu grupe mici de copii, în spaţii cu destinaţie educaţională.
Totodată, organizaţia recomandă utilizarea sumelor destinate programului „Cornul şi laptele” pentru achiziţionarea de alimente pentru copiii vulnerabili şi utilizarea microbuzelor şcolare pentru transportul alimentelor către familiile copiilor.
În ceea ce priveşte intervenţia organizaţiei, până pe 15 iunie, Salvaţi Copiii România activează un mecanism special de suport educaţional şi incluziune socială pentru copiii vulnerabili, lansând un apel pentru ca 2.000 de copii să poată beneficia de acces constant şi exclusiv la o tabletă conectată la internet şi care să aibă instalate programele prin care se desfăşoară lecţiile online.
Totodată, 120 de profesori vor fi pregătiţi prin cursuri speciale, pentru a putea lucra apoi online cu aceşti copii. Mai mult, echipele Salvaţi Copiii România vor oferi suport pentru dezvoltarea abilităţilor de folosire a tehnologiei şi utilizare sigură a internetului, atât pentru copii, cât şi pentru părinţi/reprezentanţii legali.
În funcţie de evoluţia pandemiei şi de redefinirea restricţiilor sociale, pedagogii din programele educaţionale Salvaţi Copiii vor opta pentru organizarea unor cursuri de vară, pentru ca toţi copiii să poată recupera lunile de absenţă şcolară, în paralel cu organizarea unor lecţii intensive online, după ce toţi copiii vor avea acces la acestea, în aşa fel încât să recupereze decalajele şi să fie reintegraţi unui proces educaţional firesc în anul şcolar următor.
Pentru achiziţionarea tabletelor, pentru a ajunge la cât mai mulţi copii în risc este nevoie de solidaritate şi donaţii.
Companiile care vor să susţină activ accesul copiilor vulnerabili la educaţie pot contribui la fondul special creat pentru aceştia la Banca Comercială Română – RO78RNCB0071011434790035.
Totodată, Salvaţi Copiii România pune la dispoziţia tuturor celor care vor să corecteze situaţia injustă de excluziune socio-educaţională numărul de SMS 8847 – text SALVEZ (4 euro – donaţie singulară) şi donaţia on line www.salvaticopiii.ro/coronavirus/sustinerea-copiilor-vulnerabili
Notă pentru redactori: Studiul tip anchetă sociologică a fost realizat telefonic, în perioada 22-25 aprilie 2020, pe un eşantion neprobabilistic format din beneficiari ai programelor Organizaţiei Salvaţi Copiii.
Mărimea eşantionului: 513 familii, dintre care 99% au cel puţin un copil înscris la şcoală.