Ministerul Educaţiei Naţionale realizează o
serie de controale în judeţul Iaşi săptămâna aceasta în urma acuzaţiilor că, în
mai multe unităţi şcolare, există cazuri de discriminare a romilor şi de
segregare a acestora, elevii care fac parte din rândul comunităţii de romi
fiind trimişi fie către anumite unităţi şcolare, fie comasaţi în anumite clase.
Controalele sunt realizate în urma unei petiţii înaintate de către Elena Motaş,
în calitate de preşedinte al Asociaţiei Partida Romilor Pro Europa Filiala Judeţeană
Iaşi, către Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării. Conform
petiţiei, Elena Motaş cere sancţionarea directorului Şcolii Gimnaziale Dagâţa,
Chiriac Viorel, care ar fi discriminat elevii romi de la şcoala din Zece
Prăjini şi ar fi făcut posibilă realizarea de clase „speciale“ pentru romi şi
clase pentru elevii din centrul comunei.
În această petiţie, trimisă către Consiliul
Naţional pentru Combaterea Discriminării pe data de 16 octombrie, se relatează
mai multe acţiuni din cadrul Şcolii Dagâţa care au dus la segregarea romilor.
Astfel, conform plângerii înaintate, „La începutul anului şcolar 2019-2020,
conducerea şcolii Dagâţa a încălcat în mod voit prevederile legale privind
eliminarea segregării şcolare, care recomandă mixarea elevilor romi început de
nivel de studii clasa a V-a, cu acordul tacit al inspectoratului şcolar, profitând
de faptul că nu există inspector pentru romi. În prezent, la nivelul şcolii
există două clase a V-a, într-una din ele fiind plasaţi toţi elevii romi din
locaţia Zece Prăjini, în număr de 9, alături de alţi elevi care provin din
satele componente cu excepţia celor proveniţi din centrul de comună Dagâţa.“
Contactată telefonic, Elena Motaş afirmă că nu
este singular cazul de la Dagâţa, acţiuni de segregare a romilor existând şi la
nivelul municipiului. „Ascundem gunoiul, şi nu o să rezolvăm nimic. Eu îmi asum
tot ce spun şi nimic nu mă va împiedica să demonstrez că am dreptate. Astfel de
lucruri trebuie să înceteze. Vom demonstra că la nivelul judeţului Iaşi există
segregare şi vom cere demiterea inspectorului general“, a firmat Elena Motaş,
menţionând şi faptul că „la Mironeasa este segregare, dar e mai mult
rezidenţial, pentru că nu există posibilitatea de a-i muta pe copii. Există şi
în şcolile din municipiu, dar este mascată. Romii nu-şi asumă identitatea, nu-i
ştim pe toţi, iar în clasele care există, îi găsim fie în ultima bancă, fie
sunt mutaţi sau înscrişi în clasa mai slabă. Ei nu apar în statistici, aşa că
vine Inspectoratul Şcolar şi afirmă că «eu nu am romi, eu am români», chiar
dacă metodologia menţionează că segregrarea nu ţine de cifre şi statistici, ci
de recunoaşterea acestor cazuri“. O altă unitate de învăţământ în care există
segregare, conform declaraţiei Elenei Motaş, este Şcoala Gimnazială „Mihai
Codreanu“. „Toţi copiii din Copou au fost alungaţi ca să nu meargă la
«Ibrăileanu» şi au fost trimişi la «Codreanu». Au venit părinţi la mine şi
mi-au spus că au fost trimişi aici pentru că este şcoală de ţigani. Nu am nimic
împotrivă dacă sunt schimbate legile şi se fac clase pe criterii de
performanţă, să fie clase de elevi de 7, clase de elevi de 8. Dar dacă legea
spune altceva de ce nu o respectăm cu toţii?“, menţionează Elena Motaş.
Un alt presupus caz de discriminare a fost
semnalat de către Elena Motaş la şcoala din Zece Prăjini săptămâna trecută,
într-o postare pe Facebook în care acuza că o învăţătoare necalificată, care a
şi demisionat după incident, ar fi discriminat un copil de etnie romă punându-l
să stea la colţ în genunchi. În urma unui control realizat de Inspectoratul
Şcolar Judeţean Iaşi, instituţia a menţionat că nu a fost vorba de
discriminare, ci de lipsa de experienţă a cadrului didactic care „a avut o
abordare complet greşită faţă de elevi“, menţionând totodată că fostul cadru
didactic a fost angajat conform legislaţiei în vigoare.
Conform informaţiilor „Ziarului de Iaşi“, săptămâna
aceasta vor avea loc, pe lângă controalele din partea Ministerului Educaţiei
Naţionale, şi întâlniri ale directorilor de unităţi şcolare în cadrul cărora se
va discuta despre fenomenul de segregare.
Sursa: ziaruldeiasi.ro