Consiliul Naţional al Elevilor (CNE) a atenţiona cu privire la „inechităţile” cauzate de implementarea noilor modificări aduse modului de acordare a burselor şcolare.
CNE consideră a fi „discriminatorie” eliminarea elevilor din clasele a V-a din lista beneficiarilor de bursă de merit, în contextul în care legislaţia în vigoare stabileşte dreptul la burse al tuturor elevilor.
De asemenea, potrivit unui comunicat de presă al CNE, eliminarea elevilor navetişti din ciclul liceal din lista de beneficiari ai burselor sociale „nu face altceva decât să accentueze lipsa de responsabilitate” cu care autorităţile tratează subiectul transportului elevilor.
CNE punctează că rata abandonului şcolar „creşte într-un ritm accelerat, mai ales din cauza lipsei de acces la transport gratuit”.
„Consiliul Naţional al Elevilor solicită ferm Ministerului Educaţiei rectificarea criteriilor generale de acordare a burselor, cât şi o întâlnire cu partenerii de dialog social axată strict pe acest subiect. Elevii reprezentanţi cer reintroducerea posibilităţii elevilor navetişti din ciclul liceal de a beneficia de bursă de ajutor social şi identificarea, în cel mai scurt timp posibil, a unui criteriu care să poată fi luat în calcul pentru acordarea bursei de merit elevilor din clasele a V-a”, susţin reprezentanţii CNE.
Pe 7 septembrie 2022, Ministerul Educaţiei a emis ordinul 5379/2022 privind aprobarea criteriilor generale de acordare a burselor, care vor fi aplicate în anul şcolar 2022-2023.
„Printre modificările principale se numără faptul că elevii din clasele a V-a nu vor mai putea primi burse de merit pe tot parcursul primului an de gimnaziu, bursa de studiu va putea fi oferită, în baza calificativelor obţinute în clasa a IV-a şi a numărului de absenţe, şi elevilor din clasa a V-a, iar elevii de liceu care studiază într-o altă localitate decât cea de domiciliu nu mai sunt eligibili pentru obţinerea bursei de ajutor social, aşa cum s-a întâmplat în anul şcolar trecut”, se arată în comunicat.
CNE precizează că forma finală a ordinului încă nu a fost publicată pe website-ul Ministerului Educaţiei sau în Monitorul Oficial al României, iar elevii, profesorii şi părinţii au aflat de noile modificări fie din presă, fie din informările pe care le-au transmis inspectoratele şcolare judeţene, „fără ca Ministerul Educaţiei să vină cu vreun anunţ public”.