Economie
Companiile se aşteaptă la simplificarea controalelor fiscale după implementarea RO e-factura

Majoritatea companiilor se aşteaptă la simplificarea controalelor fiscale după ce va fi implementată facturarea electronică în relaţia dintre companii (B2B), care devine obligatorie din 2024, arată rezultatele unui sondaj realizat de PwC România.
Astfel, 85% dintre cei care au răspuns cred că RO e-Factura va contribui la dezvoltarea mecanismului de verificare documentară al ANAF, respectiv a controalelor la distanţă, de tip desk – audit, iar 56% spun că vor fi reduse solicitările echipelor de control în timpul inspecţiei fiscale.
În plus, companiile estimează că facturarea electronică va aduce şi alte beneficii, cum ar fi reducerea fraudei TVA la nivel naţional, cât şi în cadrul Uniunii Europene şi va conduce la eficientizarea procesului de colectare a taxelor (54% dintre respondenţi) sau la diminuarea vulnerabilităţilor vechiului sistem de facturare în cadrul companiilor: erori umane, volume şi costuri mari de arhivare (35% dintre respondenţi).
Estimarea autorităţilor este că măsura va duce la o creştere a colectării TVA şi a impozitelor directe de cel puţin 1,5 miliarde de euro.
Conform sondajului, 58%, dintre companiile respondente au început pregătirea pentru implementarea RO e-Factura, dar dintre acestea 40% se află în stadiul de analiză generală a datelor obligatorii.
Până acum, 17,5% au finalizat implementarea, instalarea şi testarea unei soluţii, iar 22% nu au făcut niciun demers.
Principalele motive care conduc la întârzierea finalizării procesului de implementare a e-Factura sunt, potrivit respondenţilor: timpul necesar pentru adaptarea sistemului ERP şi stabilirea regulilor de transformare a datelor (66%) şi lipsa unor explicaţii clare din partea autorităţilor privind obligativitatea RO e-Factura (43%).
Proiectul „E-factura – sistem obligatoriu de facturare electronică” a fost demarat în luna martie 2020 de către Ministerul Finanţelor şi Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi va fi implementat etapizat, fiind iniţial obligatoriu pentru operatorii economici în relaţia cu autorităţile contractante ale statului, B2G (business to government), ulterior devenind obligatorie şi în contractele încheiate în relaţia B2B (business to business), în măsura în care acestea au ca obiect produse cu risc fiscal ridicat.
De la 1 ianuarie 2024, este obligatorie raportarea facturilor electronice pentru toate tranzacţiile dintre companii, business to business (B2B).
Sondajul PwC România efectuat în septembrie 2023 a fost completat de 104 companii, marea majoritate fiind mari contribuabili la bugetul de stat.

-
Evenimente Actiunio săptămână ago
Partida Romilor ”Pro Europa” Cluj: Campanie pentru construirea unei căsuțe pentru o familie cu 6 copii din Călățele
-
La zi3 săptămâni ago
Ziua Unirii Principatelor Române – 24 Ianuarie
-
Eveniment2 săptămâni ago
Un supraviețuitor rom al Holocaustului, prezent la ONU, la ceremonia de comemorare a victimelor acestui genocid
-
ROMI PENTRU ROMÂNIAo săptămână ago
Romi Pentru România – 2.02.2025