Discriminarea la serviciu este un fenomen inca prezent, care, din pacate, este atat de obisnuit incat e ignorat de foarte multi romani din cauza fricii ca isi vor pierde locul de munca. Cei care se afla intr-o astfel de situatie au la indemana o serie de mijloace de combatere a fenomenului fara repercursiuni.
Potrivit informatiilor primite de la Centrul Local Antidiscriminare (CLA) Dolj, locuitorii judetului nu se inghesuie sa sesizeze comportamente discriminatorii la locul de munca. „Pana in prezent, doar doua persoane ne-au informat cu privire la faptul ca se considera discriminate. Nici una dintre acestea nu facea insa referire la egalitatea de sanse pe piata fortei de munca „, a declarat Florin Bonciog, coordonatorul CLA Dolj. Acesta a explicat ca motivele pentru care oamenii nu vin la Centru sa vorbeasca despre o astfel de situatie sunt diferite – fie nu stiu inca de existenta acestui centru, fie nu au incredere ca se poate rezolva ceva intr-un caz de discriminare. „Alt motiv este si acela ca le este teama sa sesizeze Centrul pentru rezolvarea problemei din cauza unor eventuale repercursiuni. Asta deoarece, de cele mai multe ori, oamenii care incearca sa sesizeze anumite aspecte sunt supusi la represalii din partea angajatorilor si, in final, devin o victima „, a adaugat Florin Bonciog.
Totusi, legislatia in vigoare vine in intampinarea acestor situatii. „Angajatul poate sa se adreseze gratuit instantei doar pentru faptul ca a fost victimizat in urma incercarii de a-si apara drepturile „, a precizat Florin Bonciog, care a explicat ca victimizarea reprezinta orice tratament advers, venit ca reactie la o plangere sau actiune in justitie cu privire la incalcarea principiului tratamentului egal si al nediscriminarii.
„In cazul in care considerati ca sunteti discriminati, in primul rand ar trebui sa va adresati CLA Dolj, unde primiti consiliere gratuita cu privire la modul in care va puteti rezolva problema, in functie de fiecare situatie. Oamenii nu au de ce sa ezite sa se adreseze CLA Dolj. Informatiile cu privire la identitatea acestora este confidentiala „, a precizat Bonciog.
Urmatorul pas in rezolvarea problemei este depunerea unei sesizari la Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii (CNCD) si/sau in instanta. „CNCD este institutia abilitata sa sanctioneze discriminarea. Depunerea unei petitii se face in termen de un an de la savarsirea faptei sau de la data la care se putea lua la cunostinta despre fapta. CNCD aplica insa doar sanctiuni administrative. Pentru acordarea de despagubiri si restabilirea situatiei anterioare discriminarii sau anularea situatiei create prin discriminare, persoana discriminata se poate adresa instantei in termen de trei ani „, a precizat Florin Bonciog. Vestea buna este ca atat consilierea, cat si plangerile sunt gratuite si la CNCD si in instanta. In ceea ce priveste sanctiunile, potrivit legislatiei in vigoare, persoanele care discrimineaza primesc amenzi cuprinse intre 400 si 4.000 de lei, in cazul persoanelor fizice si intre 600 si 8.000 de lei, in cazul persoanelor juridice. Spre deosebire de procedura comuna, victima discriminarii trebuie sa faca doar dovada prezumtiei de discriminare (nu e sarcina dumneavoastra sa dovediti ca ati fost discriminat). In astfel de cazuri, persoana acuzata trebuie sa dovedeasca faptul ca atitudinea avuta a fost justificata.
Cum este recunoscut un caz de discriminare
Potrivit OG nr. 137/2000, discriminarea este „orice deosebire, excludere, restrictie sau preferinta, pe baza de rasa, nationalitate, etnie, limba, religie, categorie sociala, convingeri, sex, orientare sexuala, varsta, handicap, boala cronica necontagioasa, infectare HIV, apartenenta la o categorie defavorizata, precum si orice alt criteriu care are ca scop sau efect restrangerea, inlaturarea recunoasterii, folosintei sau exercitarii, in conditii de egalitate, a drepturilor omului si a libertatilor fundamentale sau a drepturilor recunoscute de lege „. Exista insa cateva elemente care trebuie intrunite pentru a putea vorbi de un caz de discriminare. Trebuie sa existe situatiile comparabile. „O discriminare este atunci cand exista tratament diferit in cazul unor situatii comparabile egale sau cand exista tratament egal in cazul unor situatii diferite „, a spus coordonatorul CLA Dolj. In plus, actiunea care se presupune ca discrimineaza nu trebuie sa fie justificata pentru ca actiunile justificate nu duc la discriminare.
Tipurile de discriminare sanctionate de lege
– Discriminarea directa – sa existe un tratament diferentiat manifestat prin deosebire, excludere, restrictie sau preferinta, sa existe un criteriu de discriminare (rasa, nationalitate etc.), tratamentul diferentiat sa nu fie justificat si sa aiba ca scop sau efect restrangerea, inlaturarea recunoasterii, folosintei sau exercitarii, in conditii de egalitate a anumitor drepturi. De exemplu, o persoana promoveaza un examen de admitere intr-un domeniu, dar i se refuza angajarea din cauza unei boli necontagioase avute in urma cu doi ani.
– Discriminarea indirecta – sunt discriminatorii prevederile, criteriile sau practicile aparent neutre care dezavantajeaza anumite persoane pe baza criteriilor de discriminare. De exemplu, impunerea ca zi de lucru sambata poate fi considerata a-i dezavantaja pe angajatii care apartin unui cult pentru care aceasta zi este sfanta.
– Hartuirea – este reprezentata de orice comportament pe criterii de rasa, nationalitate, etnie, religie sau orice alt criteriu care duce la crearea unui cadru intimidant, ostil, degradant ori ofensiv. De exemplu,o remarca nedorita la locul de munca despre viata privata, sexuala etc.
– Discriminarea multipla – orice deosebire, includere, restrictie sau preferinta bazata pe doua sau mai multe criterii. De exemplu, o femeie de etnie roma nu este angajata pentru ca este de etnie roma, dar si pentru ca este femeie.
– Ordinul de a discrimina – este dispozitia de a discrimina. De exemplu, angajatorul da o dispozitie prin care se discrimineaza. In acest caz, este vinovat atat cel care dispune, cat si cel care pune in aplicare dispozitia respectiva.