Atunci când
disputa dintre părţi este de o intensitate mare, între persoane cu interese
mari, când disputa are o conotaţie socială/juridică deosebită (un conflict ce
ia şi forma unui dosar penal sau a unui dosar civil, etc), când disputa este
greu de gestionat din cauza complexităţii sale (multe drepuri ori bunuri ce fac
obiectul conflictului, multe persoane implicate în conflict), intervenţia unui
mediator nu numai că este oportună, ci este şi necesară.
În toate
aceste cazuri, gestionarea conflictului nu mai poate fi făcută de părţile din
conflict, iar mediatorul este chemat să modereze toate discuţiile şi să preia
controlul situaţiei conflictuale.
Din momentul
in care persoanele dintr-o disputa realizeaza ca ele însele nu mai pot gestiona
conflictul si ca interventia unui tert este absolut necesara alegand sa isi
solutioneze conflictul prin mediere, mediatorul preia conflictul spre
solutionare.
Rolul
mediatorului din momentul în care partile decid sa medieze situatia
conflictuala si isi aleg persoana care sa le faciliteze discutiile este unul
foarte important.
Mediatorul
nu este un asistent pasiv al discutiilor si nici un tert pus la masa
discutiilor doar ca sa dirijeze mecanic un proces de negociere. Rolul
mediatorului trebuie sa fie pe cat se poate de activ si mediatorul trebuie sa
fie foarte implicat in discutii petru a sti sa canalizeze discutiile si sa
faciliteze discutarea zonelor de interes.
Rolul
mediatorului este unul cat se poate de activ, desi in aparenta acest lucru
uneori nu prea se observa. A fi activ inseamna in mediere a urmari in detaliu
orice discutie si orice idee pusa in discutii de catre fiecare din partile din
mediere, a asculta activ orice spune o parte, pentru ca din aceste discutii ale
fiecareia ies la iveala problemele si punctul de vedere al fiecareia.
În subsolul
acestor probleme si în spatele acestor puncte de vedere, mediatorul trebuie sa
contureze nevoile si interesele fiecaruia din mediere.
Rolul
mediatorului este de a fi impartial, sau mai bine zis la fel de partial cu
fiecare din partile din disputa. A fi impartial inseamna a fi obiectiv cu
fiecare din partile din conflict. Mediatorul trebuie sa fie neutru fata de
interesele fiecarei parti din disputa.
Rolul
mediatorului este de a fi pe linia de mijloc a disputei, analizand cu
persoanele din conflict tocmai aceasta zona unde se poate gasi numitorul comun
la situatie. Mediatorul trebuie sa fie activ in identificarea punctelor de
interes comune, pentru a largi sau restrage sfera de negociere a solutiilor la
conflict, in functie de caz.