Mediatorul
şcolar acţionează ca agent al comunităţii în relaţie cu şcoala, reprezintă comunitatea
în şcoală şi şcoala în cadrul comunităţii.
Sarcina
principală a mediatorului şcolar este să sprijine participarea tuturor copiilor
din comunitate la învăţământul obligatoriu, prin încurajarea implicării
părinţilor în educaţia copiilor şi în viaţa şcolii şi prin facilitarea
cooperării între familii, comunitate şi şcoală.
Mediatorul
şcolar este angajatul şi subordonatul unităţilor de învăţământ preuniversitar
sau al centrelor de resurse şi de asistenţă educaţională, înfiinţate şi
organizate conform Ordinului Ministrului Educaţiei şi Cercetării nr. 5418/2005.
Angajarea mediatorului şcolar se face la solicitarea şcolii şi/sau a
comunităţii, la propunerea inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului
Bucureşti, la cererea autorităţilor publice locale, a organizaţiilor guvernamentale
şi non-guvernamentale.
Îndrumarea
metodologică a activităţii mediatorului şcolar revine centrului judeţean de resurse
şi de asistenţă educaţională, iar coordonarea şi monitorizarea activităţii
acestuia conducerii unităţii/unităţilor de învăţământ preuniversitar în care
mediatorul îşi desfăşoară activitatea.
Mediatorul
şcolar colaborează cu personalul unităţii de învăţământ preuniversitar, cu consiliul
părinţilor şi cu alte structuri asociative ale părinţilor recunoscute de către
unitatea de învăţământ preuniversitar, cu autorităţile locale şi judeţene, cu
organizaţii nonguvernamentale şi cu ceilalţi parteneri ai unităţii de
învăţământ preuniversitar care au ca scop creşterea gradului de participare la
educaţie şi îmbunătăţirea calităţii serviciilor educaţionale oferite de şcoală
comunităţii.
Mediatorul
şcolar face parte din comunitatea şcolară, înţelege şi vorbeşte limba comunităţii,
este absolvent de liceu – filieră vocaţională – profil mediator şcolar – sau absolvent
al unui curs autorizat de formare profesională, specializarea mediator şcolar.
Responsabilităţile
şi atribuţiile mediatorului şcolar:
- Facilitează
dialogul şcoală-familie-comunitate.
- Contribuie
la menţinerea şi dezvoltarea încrederii şi a respectului şcolii faţă de comunitate
şi al comunităţii faţă de şcoală.
- Monitorizează copiii de vârstă preşcolară care
nu au fost înscrişi la grădiniţă şi sprijină familia (susţinătorii legali) în
vederea înscrierii copilului în învăţământul preşcolar.
- Monitorizează copiii de vârstă şcolară care nu
au frecventat cursurile învăţământului obligatoriu şi propune consiliului
şcolii soluţii optime de recuperare şi de facilitare a accesului acestora la
programe de educaţie alternative (a doua şansă, învăţământ cu frecvenţă redusă,
programe de intervenţie personalizată, „Şcoala de după şcoală”etc).
- Adună date statistice relevante pentru accesul
la educaţie şi sprijină direct şi prioritar menţinerea copiilor în sistemul de
învăţământ obligatoriu.
- Asigură actualizarea bazei de date despre
copiii aflaţi în pericol de abandon şcolar, monitorizează situaţia şcolară şi
activităţile extraşcolare ale acestora, încurajând participarea acestora la
educaţie.
–
Transmite şcolii toate datele colectate din comunitate, în scopul identificării
soluţiilor optime pentru asigurarea accesului egal al copiilor la educaţie.
– Previne şi mediază conflictele între
familie, comunitate şi şcoală;
– Ajută părinţii, profesorii, elevii să
cunoască şi să depăşească barierele care îi împiedică pe unii copii să
participe la educaţie (prejudecăţi sociale, culturale, lipsa de încredere în
educaţia formală etc.).
– Contribuie la deschiderea şcolii către
comunitate şi la promovarea valorilor
culturale
tradiţionale ale acesteia în mediul şcolar, prin implicarea în organizarea de activităţi
cu specific multicultural cu părinţii şi ceilalţi membri ai comunităţii.
– Sprijină elaborarea planului de
desegregare şcolară şi implementarea acestuia, prin colaborare cu conducerea
şcolii şi cu reprezentanţii comunităţii.
– Informează autorităţile despre orice posibilă încălcare a drepturilor copilului, sprijinind demersurile acestora pentru soluţionarea situaţiilor respective.
Mediatorul
scolar poate fi:
a) absolvent
de liceu, filiera vocationala – specializare mediator scolar sau absolvent al
oricarui alt profil, urmat de un curs de formare profesionala cu specializarea
mediator scolar, recunoscut de Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului;
b) absolvent
al invatamantului obligatoriu cu durata de cel putin 8 clase, urmat de
parcurgerea cursurilor de formare profesionala cu specializarea mediator
scolar, recunoscute de Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului, si in
curs de completare a studiilor liceale.
(2) Pe postul
de mediator scolar se recomanda angajarea unei persoane care cunoaste limba si
cultura comunitatii locale pentru care sunt necesare serviciile de mediere
scolara.
(3) Intr-o
prima etapa unitatile angajatoare vor avea in vedere, pentru ocuparea posturilor
de mediator scolar, persoane care au urmat cursurile organizate in cadrul
programelor PHARE „Acces la educatie pentru grupuri dezavantajate” si
care au mai lucrat ca mediatori.
Bahuczki Peter
13 martie 2020 at 12:54
Sunte Peter Bahuczki, mediator in Scoala Gimnaziala Nr. 1 din Timisoara. Am scris un articol despre ce inseamana meseria de Mediator scolar https://www.bahuczki.ro/mediator-scolar-in-secolul-xxi/