„Astăzi mergem la librărie” – este mesajul cu care câteva cadre didactice de la şcoala gimnazială din comuna Teaca, judeţul Bistriţa-Năsăud, şi-au întâmpinat elevii joi dimineaţa – nu pe toţi, ci pe un grup distinct de 30 de copii, în marea majoritate de etnie romă, dar şi provenind din familii defavorizate.
Anul acesta, însă, proiectul s-a transformat într-o adevărată excursie cu şcoala, copiilor de le Teaca pregătindu-li-se nu doar o vizită la librărie, ci şi una la muzeu şi un prânz servit împreună.
Coordonatoarea proiectului, muzeograful Gela Neamţu, a iniţiat un dialog cu elevii, încercând să afle dacă citesc şi ce anume citesc. Aşa am aflat că unii au mai fost într-o librărie, că citesc cărţile din bibliografia şcolară, dar şi altele despre care află pe reţelele de socializare, că împrumută cărţi de la biblioteca din comună sau le comandă online, la nevoie.
Au mai fost întrebaţi dacă citesc şi în limba maternă şi mulţi au spus că nu cunosc foarte bine limba romani, pentru că o vorbesc prea puţin în familie, mai mult cu bunicii.
Adrian Dan, consilier în cadrul Compartimentului afaceri europene şi programe al Instituţiei Prefectului Bistriţa-Năsăud, care gestionează şi proiectele legate de comunitatea romă, spune că, de aproape un deceniu, în judeţ nu mai există niciun profesor care să predea limba romani, dar că se fac demersuri în acest sens, mai ales în şcolile din comunele cu mulţi etnici romi.
Proiectul „Astăzi mergem la librărie” face parte din programul „Comunităţi şi microistorii” al Complexului Muzeal Bistriţa-Năsăud, aflat la a cincea ediţie.
Sursa: Agerpres