Connect with us

Social

Băncile au primit 7.872 de solicitări de la clienţi pentru suspendarea obligaţiilor de plată

Băncile din România au primit 7.872 de solicitări pentru suspendarea obligaţiilor de plată a ratelor, dobânzilor şi comisioanelor, de la clienţii persoane fizice şi juridice

Băncile din România au primit 7.872 de solicitări pentru suspendarea obligaţiilor de plată a ratelor, dobânzilor şi comisioanelor, de la clienţii persoane fizice şi juridice, până la data de 29 august 2022, în conformitate cu prevederile Ordonanţei 90/2022 privind acordarea unor facilităţi pentru creditele acordate de bănci şi instituţii financiare nebancare anumitor categorii de debitori, potrivit datelor Asociaţiei Române a Băncilor culese de la băncile care totalizează o cotă de piaţă de 94% în funcţie de active.

Persoanele fizice au transmis 7.649 de solicitări în baza moratoriului legislativ aferent anului 2022 prin care pot beneficia de suspendarea ratelor pe o perioadă de până la nouă luni, reprezentând aproximativ 97% din total, în timp ce persoanele juridice au înaintat 223 de solicitări.

Aproape jumătate dintre solicitările clienţilor, care se calificau la condiţiile prevăzute de Ordonanţa 90/2022, au fost soluţionate până la data de 29 august 2022, restul fiind rezolvate după data respectivă.

În primele opt luni ale anului 2022, băncile din România au continuat să aplice măsuri proactive de sprijin pentru clienţii aflaţi în dificultate financiară temporară de plată, astfel că numărul de soluţionări în baza măsurilor proprii ale băncilor este de 16.184. De măsurile proactive aplicate de instituţiile de credit au beneficiat 15.547 persoane fizice şi 637 persoane juridice, numărul clienţilor fiind dublu comparativ cu cel legat de aplicarea moratoriului legislativ.

Aproximativ 26.177 de debitori persoane fizice au optat pentru schimbarea indicelui ROBOR cu IRCC din contractele de credit în primele opt luni ale anului, în cadrul băncilor la care au contractat iniţial împrumutul. Trecerea de la indicele ROBOR la IRCC în contractele în lei vechi se poate realiza cu acordul ambelor părţi, atât consumatorul, cât şi banca, iar dacă se produce, aceasta este ireversibilă. Dobânzile calculate în funcţie de IRCC sunt variabile, astfel că un consumator se poate aştepta la majorarea ratei determinată de creşterea IRCC.

Alţi 1.421 de debitori persoane fizice au solicitat schimbarea indicelui ROBOR cu dobânda fixă în contract în perioada primelor opt luni ale anului 2022, tot la instituţia de credit la care deţineau iniţial împrumutul. În primele opt luni ale anului curent, un număr de 54.024 de clienţi persoane fizice au optat pentru refinanţarea creditului la altă bancă.

În contextul creşterii inflaţiei peste aşteptări şi a dobânzilor, clienţii care înregistrează dificultăţi financiare temporare la plata împrumutului au opţiunea să se adreseze băncii creditoare pentru măsuri de restructurare pentru a evita ca împrumutul să devină neperformant.

Băncile continuă să sprijine clienţii afectaţi financiar prin soluţii individuale, calibrate pe nevoile specifice, pentru a preveni o criză la nivel economic şi social. Astfel, instituţiile de credit absorb problemele de lichiditate întâmpinate de populaţia şi companiile debitoare ale căror venituri au fost afectate de situaţia generată de pandemie şi de efectele negative propagate pe fondul conflictului din Ucraina şi a crizei energetice. Din perspectiva soluţiilor existente, nu există o reţetă universală recomandată pentru că nu se cunosc evoluţiile viitoare ale contextului general.

Într-un efort conjugat şi cu autorităţile statului, prin efectul moratoriului legislativ, precum şi prin măsuri individuale, în primii doi ani de pandemie băncile au soluţionat peste 700.000 de cereri provenite de la clienţi. În această statistică sunt incluse şi măsurile de amânare la plată a dobânzilor pentru cardurile de credit.

Sectorul bancar românesc este solid şi rezilient, indicatorul de solvabilitate fiind de 21,43% la luna iunie 2022. Încă de la debutul pandemiei, indicatorii sistemului bancar au permis o abordare proactivă, de absorbţie a problemelor clienţilor şi de creştere a creditării într-un ritm susţinut.

Continue Reading
Click to comment

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Tendință