Angajatorii şi salariaţii vor putea folosi semnătura electronică la încheierea contractului de muncă, în urma unei ordonanţe de urgenţă a Guvernului adoptată miercuri prin care se extinde utilizarea semnăturii electronice în relaţiile de muncă, a anunţat ministrul Muncii şi Protecţiei Sociale, Raluca Turcan, pe Facebook.
„Extinderea utilizării semnăturii electronice în relaţiile de muncă şi simplificarea prevederilor privind telemunca sunt măsuri care vin în sprijinul companiilor şi angajaţilor, în această perioadă de pandemie. Prin prevederile adoptate astăzi în şedinţa de Guvern: companiile vor putea folosi semnătura electronică în relaţiile cu instituţiile publice, la întocmirea documentelor din domeniul relaţiilor de muncă; la încheierea contractului individual de muncă, părţile vor putea să utilizeze semnătura electronică avansată sau calificată însoţită de marca temporală şi sigiliul electronic calificat al angajatorului, fără ca acest lucru să poată fi însă impus angajatului de către angajator”, a menţionat Raluca Turcan.
De asemenea, semnătura electronică va putea fi folosită şi în cazul realizării în format electronic a instruirii privind sănătatea şi securitatea în muncă, a precizat ministrul Muncii.
„Semnătura electronică avansată sau semnătura electronică calificată însoţită de marca temporală se vor folosi şi în cazul realizării în format electronic a instruirii privind sănătatea şi securitatea în muncă”, a afirmat Raluca Turcan.
Pe de altă parte, actul normativ aprobat miercuri de Guvern reformulează definiţia telemuncii şi elimină sintagma „cel puţin o zi pe lună” în contextul în care, în momentul de faţă, această formă de organizare a muncii se desfăşoară în mod regulat, se precizează într-un comunicat al Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale (MMPS).
În acelaşi timp, salariatul care îşi desfăşoară activitatea în telemuncă are obligaţia de a respecta şi asigura confidenţialitatea informaţiilor utilizate în timpul desfăşurării activităţii, potrivit comunicatului MMPS.
„Activitatea angajaţilor care lucrează în telemuncă este verificată prin utilizarea tehnologiei informaţiei, iar instruirea cu privire la utilizarea echipamentelor necesare activităţii poate fi realizată online”, a precizat Raluca Turcan.
În conferinţa de presă de după şedinţa de Guvern de miercuri, ministrul Muncii a explicat că prin utilizarea semnăturii electronice un angajat care optează pentru telemuncă nu mai e obligat să meargă la sediul angajatorului pentru a semna documentul.
„Tot această ordonanţă de urgenţă adoptată astăzi va permite ca telemunca să fie mult mai uşor accesată. În momentul de faţă avem aproximativ 400.000 de angajaţi care lucrează în telemuncă, comparativ cu aproximativ 50.000 în aceeaşi perioadă a anului trecut. Deci practic o creştere de 8 ori a numărului de angajaţi în telemuncă presupune şi simplificarea acestei activităţi, redefinirea acestei activităţi, precum şi detalii cu privire la modul în care sunt folosite informaţiile în telemuncă, cum se face arhivarea activităţii în telemuncă şi de asemenea cum poate fi ea accesată propriu-zis în relaţia angajat-angajator. Aceste proiecte, semnătura electronică şi telemunca, sunt legate între ele, pentru că dacă un angajat optează pentru telemuncă nu mai este nevoie să se deplaseze la sediul angajatorului, aşa cum trebuia să facă până acum să semneze olograf faptul că optează pentru telemuncă şi apoi să se retragă la domiciliu”, a comentat Raluca Turcan.
- Se elimină obligativitatea completării fişei postului, a foii de prezenţă şi a regulamentului intern pentru microîntreprinderi
Angajaţii microîntreprinderilor cu cel mult 9 salariaţi nu vor mai fi obligaţi să completeze sau să semneze fişa postului, foaia de prezenţă şi regulamentul intern, în urma ordonanţei de urgenţă adoptate miercuri de Guvern, a anunţat ministrul Muncii şi Protecţiei Sociale, Raluca Turcan.
Obligativitatea completării celor trei tipuri de documente va rămâne valabilă doar în cazul în care salariatul va solicita în scris acest lucru, a adăugat ministrul Muncii.
„În şedinţa de Guvern de astăzi au fost adoptate 4 ordonanţe de urgenţă care ţin de resortul Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale. Prima se referă la debirocratizarea microîntreprinderilor cu până la 9 angajaţi. (…) Prin măsurile adoptate astăzi am reuşit să eliminăm anumite sarcini administrative inutile. De prevederile acestei ordonanţe de urgenţă vor beneficia aproximativ 450.000 de microîntreprinderi, iar conţinutul acestei ordonanţe de urgenţă conduce practic la o gură de oxigen pentru angajatorii care de multe ori se simţeau sufocaţi de numărul de hârtii pe care trebuiau să le completeze pentru angajaţii pe care îi aveau. De aceea, fişa postului, foaia de prezenţă şi regulamentul intern vor putea fi completate sau respectate verbal, existând obligativitatea existenţei acestora în scris doar dacă angajatul solicită acest lucru în scris. Aşadar se elimină fişa postului, fişa de prezenţă şi regulamentul intern, iar acestea rămân valabile doar la solicitarea în scris a angajatului către angajator”, a afirmat Raluca Turcan, la finalul şedinţei de Guvern.
Ordonanţa de urgenţă adoptată miercuri de Guvern modifică şi completează Legea nr. 53/2003 – Codul Muncii, potrivit unui comunicat remis miercuri de Ministerul Muncii.
Ministrul de resort a argumentat această măsură prin faptul că microîntreprinderile cu maxim 9 angajaţi au costuri mari la capitolul activităţi administrative.
„Microîntreprinderile cu până la 9 salariaţi sunt cele mai afectate de lipsa de personal calificat în domeniile economic, juridic sau resurse umane, adică cele care desfăşoară activităţi de natură administrativă. Costurile sunt şi ele mari, birocraţia este excesivă, dacă ne raportăm la dimensiunea acestor societăţi, astfel că reducerea sarcinilor administrative inutile poate sprijini potenţialul microîntreprinderilor de a menţine locuri de muncă, mai ales în actualul context epidemiologic”, a adăugat Raluca Turcan, citată în comunicat.
Potrivit datelor deţinute de Inspecţia Muncii, în România există în prezent 445.491 de microîntreprinderi cu maximum 9 angajaţi.