Connect with us

Social

ANCOM avertizează asupra riscului de roaming involuntar în judeţele de graniţă

Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) atrage atenţia utilizatorilor de servicii de telefonie mobilă asupra riscului de roaming involuntar în peste 350 de unităţi administrativ-teritoriale din judeţele de graniţă, în contextul călătoriilor de vară şi al altor activităţi în zonele de graniţă ale României.

Potrivit unui comunicat al ANCOM, intrarea în roaming involuntar poate genera costuri suplimentare semnificative pentru apeluri, mesaje şi date mobile, chiar şi în cazul în care utilizatorii nu au trecut efectiv graniţa.

„În conformitate cu Legea nr. 255/2023, ANCOM a identificat unităţile administrativ-teritoriale cu risc de roaming involuntar şi a publicat lista acestora. Autoritatea va informa primăriile, consiliile judeţene şi Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii despre UAT-urile incluse în lista cu risc de roaming involuntar pentru a lua măsurile administrative corespunzătoare impuse de legislaţia în vigoare”, se spune în comunicat.

Astfel, cele 356 de unităţi administrativ-teritoriale cu risc de roaming involuntar, situate în judeţele de graniţă, sunt: Mehedinţi – 33 UAT-uri, Timiş – 31 UAT-uri, Botoşani – 29 UAT-uri, Satu Mare – 28 UAT-uri, Bihor – 26 UAT-uri, Iaşi – 22 UAT-uri, Dolj – 21 UAT-uri, Caraş-Severin – 19 UAT-uri, Suceava – 19 UAT-uri, Giurgiu – 15 UAT-uri, Arad – 15 UAT-uri, Constanţa – 13 UAT-uri, Călăraşi – 13 UAT-uri, Vaslui – 13 UAT-uri, Tulcea – 13 UAT-uri, Galaţi – 11 UAT-uri, Maramureş – 11 UAT-uri, Teleorman – 14 UAT-uri şi Olt – 10 UAT-uri.

Autoritatea precizează că roamingul involuntar apare atunci când telefonul mobil se conectează automat la reţelele de telefonie mobilă din ţările vecine în timp ce utilizatorii se află în zonele de graniţă ale României. Această situaţie poate apărea atunci când semnalul reţelei de telecomunicaţii dintr-o ţară vecină este semnificativ mai puternic decât cel al reţelei utilizatorului, în zonele cu acoperire slabă a reţelei utilizatorului final (semnal slab sau la limita de sensibilitate) sau în cazurile de indisponibilitate temporară a semnalului din reţeaua utilizatorului final (de exemplu, din cauza unor incidente sau lucrări programate).

Principalul risc asociat cu roamingul involuntar constă în faptul că acesta generează costuri suplimentare, utilizatorii putând fi taxaţi cu tarife de roaming internaţional pentru apeluri, mesaje şi date mobile, chiar dacă nu au trecut efectiv graniţa.

ANCOM avertizează că în special la graniţa cu Republica Moldova, Serbia şi Ucraina costurile suplimentare pot fi substanţiale, deoarece în aceste ţări, care nu sunt membre UE, nu se aplică tarifele de roaming reglementate la nivelul Uniunii.

Pentru a evalua riscul de roaming involuntar şi pentru a verifica nivelul de semnal din România, ANCOM recomandă utilizarea hărţii interactive disponibile pe Aisemnal.ro. Această platformă reflectă acoperirea cu semnal mobil pentru tehnologiile 2G, 3G şi 4G pentru fiecare dintre operatorii mobili activi pe piaţa din România. Harta urmează să fie actualizată în ultimul trimestru al acestui an şi permite utilizatorilor să identifice cu precizie locaţiile cu semnal puternic şi să ia măsuri preventive pentru a evita conectarea automată la reţele străine, care poate genera costuri suplimentare.

De asemenea, pentru a evita costurile suplimentare asociate cu roamingul involuntar, ANCOM recomandă utilizatorilor: să selecteze manual reţeaua de telefonie mobilă pentru a evita conectarea automată la o reţea străină; să verifice setările de roaming ale telefonului şi să dezactiveze roamingul de date în zonele de graniţă; să monitorizeze mesajele de bun venit primite de la operatorii străini care informează despre activarea roamingului; să verifice tarifele de roaming aplicabile la operatorul lor de telefonie mobilă pentru a anticipa costurile posibile.

Dacă utilizatorii observă că au fost taxaţi pentru roaming involuntar, trebuie să contacteze imediat serviciul de relaţii cu clienţii al operatorului de telefonie mobilă pentru clarificări. În cazul în care problema nu este rezolvată, utilizatorii pot adresa o plângere către ANCOM.

Continue Reading
Click to comment

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Tendință